09 april 2018

Project 2018: een compilatiecassette voor Elke (4)


We zijn al toe aan de vierde aflevering in deze reeks waarin ik een compilatiecassette maak voor mijn lief. Er sluimeren drie grote thema's door vandaag (en hier en daar een los nummer): Nederlandstalige liedjes, de overgang van de jaren tachtig naar de nineties en haar opleiding (architectuur). Geniet dus maar van de keuze van deze maand:
  1. Iedereen is van de wereld - The Scene: in 1990 wisten deze Nederlanders ons te bekoren met rock in onze eigen taal die zowel muzikaal als tekstueel meer om het lijf had dan het meeste dat we de jaren ervoor gehoord hadden
  2. Met hart en ziel - Tröckener Kecks: in mijn geheugen zijn de Tröckener Kecks ook altijd met The Scene verbonden, wellicht omdat Rick De Leeuw en Thé Lau elkaars platen produceten
  3. Hè hè - Jan De Wilde: niet alleen in het verkeer ergert Elke zich soms, ook daarbuiten heeft ze vaak reden om te gaan vloeken. Hou je niet langer in, schat, dankzij Jan De Wilde
  4. Belastingscontroleur - Flip Kowlier: een cover van een Urbanus-liedje in het Westvlaams, dat moést er gewoon bij!
  5. Dance me to the end of love - Pieter Embrechts En The New Radio Kings: kijk eens aan, Pieter Embrechts verschijnt op deze manier ook nog op je compilatiecassette, met een cover van Leonard Cohen
  6. Red eyes - The War On Drugs: tegenwoordig houdt mijn lief niet zo van de schijnbaar eindeloze songs van The War On Drugs en dan te bedenken dat ze ten tijde van hun eerste singles zo enthousiast was...
  7. Seasons (Waiting on you) - Future Islands: en ook over deze single was ze heel erg te spreken trouwens...
  8. I am dust - Gary Numan: Gary Numan kent ze natuurlijk vooral van zijn platen uit de jaren tachtig, maar in 2013 maakte hij nog een interessant album waarvan dit de opener was. Het klinkt een klein beetje als Nine Inch Nails, als je het mij vraagt
  9. Outta me, onto you - Ani DiFranco: een leuk radiohitje uit 1996
  10. Sex and candy - Marcy Playground: dit is een jaartje jonger, ik zou beide songs al een jaar of vijf ouder geschat hebben
  11. Super bon bon - Soul Coughing: dit is een ietwat speciaal nummer en dus een beetje een gok of Elke dit wel graag zal horen, maar ik vond dat ik Soul Coughing er toch wel mocht tussen smokkelen
  12. Cure for pain - Morphine: met enkel drums, een tweesnarige bas en een saxofoon maakte Morphine toch heel mooie muziek. Ik zag hen jammer genoeg nooit live aan het werk, maar als ik het me goed herinner, zou het wel eens kunnen dat mijn lief hen wel aan de slag zag op Rock Torhout?
  13. Grand theft auto - The Walkabouts: naar aanleiding van een vermelding van het live-album Berlin beloofde ik mijn lief eens wat beter kennis te laten maken met het werk van The Walkabouts. Dit is vroeg werk (en eigenlijk niet meteen wat ik toen in gedachten had), maar het past hier wel heel goed
  14. Handcuffed to a fence in Mississippi - Jim White: Jim White zag ik al enkele malen optreden (vorig jaar nog in Leffinge samen met mijn beste vriend), maar nooit samen met Elke. Toch denk ik dat ze én de muziek zou smaken én zeker en vast zijn humor in de bindteksten en -verhalen
  15. The needle and the damage done - Duran Duran: vorige keer smokkelde ik er een Smiths-song tussen (niet echt met succes overigens), deze keer probeer ik het met iets van Neil Young. Uiteraard kies ik niet voor het origineel want de stem van Neil staat haar nogal heel erg tegen, dus dan maar gekozen voor een cover door een band die ze zeker wel leuk vindt ;-)
  16. Tower of song - Nick Cave And The Bad Seeds: er zat al een cover in van Leonard Cohen en hier is er nog één. Het is zelfs de meeste bijzondere cover die ik ooit hoorde, want Nick Cave speelt eigenlijk meerdere coverversies in één nummer, hij wisselt tussen verschillende stijlen, tempo's,...
  17. The architect - dEUS: en zo komen we bij het laatste thema in deze aflevering. Mijn lief is opgeleid tot architect, al oefent ze dat beroep al lang niet meer uit
  18. So long, Frank Lloyd Wright - Simon And Garfunkel: ik ben zeker dat ze Frank Lloyd Wright als architect bewondert (ik weet dat ze van Falling Water, een huis dat hij ontwierp, houdt). Ik ben benieuwd of ze deze song over hem door Simon en Garfunkel kende al, en of ze hem graag hoort
  19. La sagrada familia - The Alan Parsons Project: The Alan Parsons Project maakte in 1987 een volledig album over Gaudí, dat dan ook naar hem vernoemd is, en dit is het openingsnummer
  20. Architektur ist geiselnahme - Einstürzende Neubauten: een band die ook interesse heeft voor architectuur, is het Duitse Einstürzende Neubauten (rond Bad Seed Blixa Bargeld). Dat bewijzen hun verzamelaars, getiteld Strategies against architecture, intussen al 4 delen, en ook deze song
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: