Conrad Schnitzler een unieke plaats toebedelen in het hedendaags
muzieklandschap is als een eenhoorn een toch wel apart soort paard
noemen. Op zijn best lijkt hij op iets als Einstürzende Neubauten light, in Tanze Im Regen bijvoorbeeld. Doorgaans klinkt hij echter amper als iemand anders die we kennen.
Het kostte wat opzoekwerk op het internet om te achterhalen wie deze
Duitser is, en hij blijkt één van de vroege leden van Tangerine Dream
te zijn. En dus bevinden we ons meteen in het heerlijke, voor velen
onbekende gebied der krautrock. Schnitzler zou later vooral bekend
(hoewel dat misschien een té groot woord is voor de faam die hij in
beperkte kringen zou verwerven) worden als een experimentele musicus,
die allerlei muziek op eigen geschreven cd-r’s uitbracht. Con 3, één
van de twee albums die nu heruitgebracht zijn, dateert eigenlijk al van
1981. De huidige versie bevat 6 extra nummers, waaronder het erg aan
drum ‘n bass verwante Con 3.1.
Zijn muzikale achtergrond en zijn eigenzinnigheid laten het beste
verhopen, en we komen jammer genoeg behoorlijk bedrogen uit. Het valt
niet te ontkennen dat Conrad Schnitzler erin geslaagd is om enkele zeer
interessante en vooral unieke ideeën uit te werken, en als je beseft
wanneer dit alles eigenlijk gemaakt werd (Schnitzler stierf overigens in
2011), is enige bewondering op zijn plaats. Toch gaat het algauw
vervelen of, erger nog, irriteren. Con 3 is het album waarop nog
gezongen wordt, en toch haakten we na vijf nummers af. Wer Sind Wir
Denn is repetitiviteit to the extreme, en ver voorbij onze
verdraagzaamheid. En op het instrumentale album Consequenz is het
euvel hetzelfde: het begint allemaal leuk en fijn en tof en apart, tot
de gimmick uitgewerkt is en je vooral herhaling hoort met veel te weinig
variatie.
Beide platen helemaal beluisteren is een opgave, die ertoe leidt dat
je wel eens op iets moois stoot, zoals Con 3.3 of Nachte Im
Kreuzberg. Helaas is zoiets enkel weggelegd voor de doorzetters, de
volharders, de onversaagde muzikale avonturiers. Op Consequenz moet je
overigens ook nog eens hoofdpijn vermijden met al die
science-fictionachtige bleeps en geluidjes.
Je kan deze recensie ook hier lezen op Indiestyle.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten