23 september 2008

Gelezen (22)

Boeken van Hanif Kureishi dragen altijd mijn interesse weg, en als in De Morgen dan nog een heel uitgebreide recensie verschijnt van dit boek, geschreven door Paul Verhaeghe, de psycho-analyticus die net voor de eeuwwende zowaar een boektopper schreef (Liefde in tijden van eenzaamheid : drie verhandeling over drift en verlangen), en van wie ik nog les kreeg, dan is mijn nieuwsgierigheid helemaal geprikkeld.
In Dit moet je weten maken we kennis met de Londense psycho-analyticus Jamal, voor wie geheimen zijn broodwinning zijn. In een verhaal waarin gewisseld wordt tussen zijn jeugdherinneringen in de jaren '70 en zijn huidig leven, blijkt hijzelf echter ook een groot geheim mee te dragen. Kureishi slaagt erin om in dit verhaal rake observaties over het leven en van Freudiaans-Lacaniaanse psycho-analyse doordrenkte doordenkers rond te strooien, in zijn gekende vlotte, vaarthoudende stijl. Het maakt dat ik van dit boek minstens zo genoten heb als destijds van The black album. Met volle voeten staan Kureishi en hoofdpersonage Jamal in London (dat op het eind van het verhaal opgeschrikt wordt door de aanslagen op de metro en de bus), in de Pakistaanse gemeenschap aldaar en in de twintigste en eenentwintigste eeuw.
Vierhonderd en zestig bladzijden lang valt er te genieten van de verhaallijnen en de prachtige stijl... Ik kijk nu al uit naar het volgende boek van Hanif Kureishi...

Geen opmerkingen: