21 februari 2010

Toogenblik concert : Malcolm Holcombe

Afgelopen vrijdag vond ik na enig zoeken (en verkeerd rijden) het café in Haren dat in mijn verbeelding al mythische proporties had aangenomen, en waar die avond Malcolm Holcombe zou optreden : Toogenblik. Via Roen had ik ooit de tip gekregen i.v.m. de concerten die daar regelmatig plaatsvinden, met allemaal roots-artiesten, die door gastheer Luc uit het verre Amerika naar dit verloren gelegde stukje Brussel gehaald worden.
Het is niet mijn gewoonte, maar ik was er behoorlijk laat, en dus vond ik geen zitplaats meer (na de pauze mocht ik op een stoel zitten, zeer tot opluchting van de vrouw achter me, die mijn hoogte al enkele keren moet vervloekt hebben).




Nu, alle moeite die het koste om dit concert mee te maken, was het absoluut waard. Holcombe speelde een prachtige set (in 2 delen, en met ook nog enkele toegiften erbovenop...) en hij verdween bij momenten helemaal in zijn liedjes. Hij leek ook te verdwalen in zijn eigen verhalen die hij tussen de nummers door vertelde : hij leek steeds weer de draad te verliezen, bewandelde duizenden zijpaadjes en andere verhaallijnen. Omstanders die hem al voor de derde keer meemaakten daar in Toogenblik, verzekerden mij echter dat hij - hoewel de indruk helemaal anders was - nét een heel lucide man is die jaren later enkele concertgangers nog steeds herkende... Maar je kan niet anders dan houden van 's mans droge humor. Zo kondigde hij een nummer aan met : "Speaking of drinking, this is a song about eating..."

Met dank aan Roen's Youtube (waar je nog 7 andere nummers kan zien van dit optreden) post ik bovendien hieronder nog enkele filmpjes van het optreden :

For the mission baby

Doncha miss that water

Short street blues


En dit is de setlist :

1. Mama told me so
2. Good times
3. For the mission baby ...
4. Anna Rubyanne
5. Goin’ downtown
6. ???
7. Hannah’s tradin’ post
8. Whenever I pray
9. Leonard’s pigpen
10. Goin’ home
11.Doncha miss that water

Na de pauze :

12. Straight and tall
13. Not forgotten
14. Who carried you
15. Marvelene’s kitchen
16. Kiss me when I’m sleepin’
17. Blue flame
18. Yesterday’s clothes
19. Gamblin’ house
20. Another one gone
21. A bigger plan
22. Doin’ his job

Bisronde :

23. Short street blues
24. Sparrows and sparrows
25. A far cry from here

Geen opmerkingen: