27 juni 2008

Gelezen (20)

Plotseling diep in het woud is een modern sprookje over de verhouding tussen mens en natuur en over verdraagzaamheid van de Israëlische schrijver Amos Oz. Voor mij was dit boek de eerste kennismaking met deze auteur, over wie ik al heel veel goeds had gelezen, maar aan wiens boeken ik nog niet toegekomen was. En inderdaad, deze man kán schrijven ! Mooie zinnen, een vlotte stijl,... Toch kon dit boek mij maar matig bekoren. Uiteindelijk slaagde dit boek er immers niet in om mij betrokken (genoeg) te houden, om mij in het verhaal onder te dompelen. Hoewel het lezen ervan niet onaangenaam was, voelde ik maar een beperkt leesPLEZIER. En laten betrokkenheid en leesplezier nu net 2 belangrijke criteria zijn voor mij waarop ik boeken beoordeel...
Ik werd wel helemaal binnengesleurd in het verhaal van De behandeling van Mo Hayder. Dit is natuurlijk een heel ander genre. Naar aanleiding van de goeie recensies voor het nieuwste boek van Mo Hayder en de Zomer van het Spannende Boek, besloot ik mij toch eens te wagen aan dit soort boeken, waar ik anders toch wel met een boog omheen loop. In De behandeling volgen we het politie-onderzoek naar de ontvoering van een achtjarig kind en de mishandeling van zijn gezinsleden. Knap opgebouwd, met genoeg plotwendingen (het obligate op het verkeerde been zetten van de lezer meermaals incluis) en parallelle verhaallijnen om de lezer te blijven boeien, en de spanning stijgt (en wordt zelfs op het einde van het boek maar gedeeltelijk verdreven...)
Ik heb tegelijk uit de bibliotheek enkele boeken van Val McDermid meegenomen rond het personage Tony Hill, na het zien van enkele afleveringen van Wire in the blood, en ik ga er meteen aan beginnen...

Geen opmerkingen: