Kleine jongetjes spelen. Met rond hun hals een oud laken geknoopt,
dat achter hen aan wappert, lopen ze door het grasveld, als een echte
superheld de slechteriken achtervolgend. Als het regent, springen ze met
een borstel van hun mama op bed, op de tonen van de radio, een imitatie
gevend van de gitaristen die ze op tv zagen. Kleine jongetjes dromen.
Kleine jongetjes worden groot. Hun dromen (superheld worden, muziek
maken,…) verdwijnen of, in het geval van Sam Duckworth uit het Engelse
Essex, blijven voortleven en zoeken hun weg. Get Cape. Wear Cape. Fly:
het lijkt een handleiding voor superhelden, en het komt ook uit een
spelletje over Batman in een tijdschrift. Duckworth maakt onder die naam
al sinds 2004 muziek, en met Maps is hij aan zijn vierde album toe.
GCWCF (zo wordt de groep regelmatig
afgekort, en we zijn van plan dit hier ook te doen om ons toetsenbord
een beetje te sparen) toont van alle markten thuis te zijn, met de
variatie die deze plaat rijk is. Weliswaar zijn het voornamelijk Britse
markten, al begint hij met behoorlijk Amerikaanse rock in The real McCoy. Het koperwerk in Vital statistics geeft de plaat ineens een
heel andere sfeer, en zo slingeren we wel vaker heen en weer op dit
album. En de samenhang in het refreintje brengt ons als vanzelf in swinging London. Heel vaak klinkt GCWCF
als vroege Blur ten tijde van Modern life is rubbish, en ook dan
slagen ze erin om toch een geheel eigen toets toe te voegen. Luister
maar eens goed naar The long and short of it all en Easy
(Complicated). Call of duty klinkt dan weer als iets van Alex Turner
en Snap draagt een hint van The Kinks in zich. London's burning
wordt een meezinger van formaat, een perfecte afsluiter voor een
festivalconcert. Daylight robbery eindigt met een streepje drum ‘n
bass.
Foutloos is het parcours niet helemaal. Offline maps, de "titelsong",
is slechts een middelmatig nummer, vluchtiger dan de rook van een
sigaret in de mist, en met The joy of stress schurkt Sam Duckworth
zelfs vervaarlijk dicht aan bij James Blunt. Enkel de details van de
Moog zorgen ervoor dat het lied niet in die afgrond valt.
De nieuwe van GCWCF is een aangename plaat
die deze zomer verdient op menige barbecue de soundtrack te mogen
bieden, en dan storen de mindere songs niet meteen. Eindejaarslijstjes
worden niet gehaald met dit soort platen, maar niemand eet elke dag
vijfgangenmenu’s, toch?
Je vindt deze recensie ook hier op Indiestyle.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten