27 mei 2018

Project 2018: een compilatiecassette voor Elke (5)


We zijn al aan de vijfde maand (en aflevering) toe van deze compilatiecassette. Doorheen de liedjes die gekozen worden, leren jullie natuurlijk ook een beetje mijn lief kennen: wat haar interesseert, waarmee ze bezig is, thema's die (voor mij althans) verbonden zijn met haar,... Het wordt voor de aandachtige lezer (en voor de dataverzamelende en -analyserende medemens) dus weer een interessante episode:
  1. I honestly love you - Juliana Hatfield: eerder dit jaar bracht Juliana Hatfield, die we vooral kennen uit de jaren negentig, een nieuw album uit met covers van Olivia Newton-John en deze albumopener past hier uitstekend
  2. I want you - The Silencers: een vrij onbekend liefdesliedje, ooit (in 1991) een radiohitje op Studio Brussel, maar wel een heel mooi nummer
  3. The A-Team title theme - Daniel Cane Orchestra: mijn lief heeft een Berlingo met schuifdeuren en als ik 's morgens instap en mijn rugzak achteraan leg, zing ik dit altijd voor haar, omdat zij tegelijk met mij de schuifdeur aan haar zijde opent, haar handtas in de auto legt en we dan samen voorin snel instappen om te vertrekken naar het station (of elders) en dan wanen we ons even ook The A-team
  4. Dallas main theme - Toners: hoewel ik hier zelf nooit mocht naar kijken van mijn ouders, is Dallas toch één van die iconische tv-reeksen uit de jaren tachtig
  5. Chariots of fire - Vangelis: op het strand durven we ons ook wel eens wagen aan het naar elkaar toerennen in slow-motion zoals in de film, maar wie doet dit niet met deze song in gedachten (of zoals wij: luidop zingend)?
  6. Moments in love - Art Of Noise: dit instrumentaal nummer sluit voor mij ook altijd een beetje aan bij synthesizer classics als het vorige
  7. My favorite things - Julie Andrews: toen we vorig jaar op reis gingen naar het zuiden van Duitsland (een deel van de tijd brachten we door in het uiterste zuiden van Beieren, dichtbij de Oostenrijkse grens), moesten we uiteraard ook naar Salzburg en daar wou mijn lief heel graag een soort Sound of music-toer doen (dat is er uiteindelijk niet van gekomen), want die film is toch wel écht een klassieker voor haar waar ze af en toe nog eens naar wil terugkijken (vooral in de kerstperiode)
  8. Wind it up - Gwen Stefani: dus het is maar te hopen dat ze dit nummer van de zangeres van No Doubt kan pruimen, waarin ze The lonely goatherd gebruikt uit diezelfde film
  9. Zobi la mouche - Les Négresses Vertes: Franse muziek zegt haar niet veel, maar dit is toch een duidelijke uitzondering
  10. Human fly - The Cramps: en we kunnen het niet over vliegen hebben zonder ook deze erbij te halen
  11. Bro hymn - Pennywise: (of zijn het The Pony Boys?) dit misverstand van haar dochter maakt ons nog af en toe aan het lachen
  12. This corrosion - The Sisters Of Mercy: toen Elke nog in het middelbaar zat, was ze helemaal weg van The Sisters Of Mercy. Zelf leerde ik deze song vooral kennen door de (prachtige) cover van Lambchop maar voor haar kies ik toch maar het origineel
  13. Apologia - Gavin Friday And The Man Seezer: dit leerde ik zelf eerst kennen via de 2 meter sessies maar het volledige album Each man kills the thing he loves werd mij ooit door een studievriend uitgeleend en die plaat liet een diepe indruk na op me. Ik ben er zeker van dat ook mijn lief dit heel mooi zal vinden
  14. Sweet disposition - The Temper Trap: nog zo'n nummer (al is het recenter natuurlijk) waarvan ik zeker weet dat ze het zal weten te smaken
  15. Feelin' - The La's: toen we onlangs de clip zagen van There she goes met daarin de nog heel jonge gastjes die The La's waren en na opzoekwerk bleek dat de groep al bijna tien jaar bestond toen ze die hit scoorden, waren we verbaasd: hoe jong moeten die wel niet geweest zijn toen ze de band oprichten? Ik vertelde Elke dat die hele debuutplaat vol mooie nummers staat en dit is er alvast één van
  16. Love spreads - The Stones Roses: een andere Britse band die een debuutplaat afleverden die insloeg als een bom, waren The Stone Roses. Toen eindelijk hun opvolger uitgebracht werd (Second coming, in 1994), stond daar dit pareltje op
  17. Fly - Machiavel: maar laten we toch maar eerst een terugkeren naar de eighties met deze Belpop-klassieker
  18. Eurovision - Telex: het Eurosongfestival is zeker een "guilty pleasure" van Elke dat ik niet deel met haar, dus deze parodie is het perfecte compromis, nietwaar?
  19. Promises of no man's land - Blaudzun: al heeft De buurtpolitie het imago van dit liedje géén goed gedaan, toch kiezen we er maar voor, want op zich is het natuurlijk wel een goed nummer van de Nederlander
  20. Saudade, pt. 2 - Arsenal: deze band gaan we later dit jaar samen live zien (zij heeft hen al eerder gezien en vindt hen live fantastisch, ik zag hen eigenlijk nog nooit optreden). Bovendien keken we onlangs nog samen naar de Belpop-aflevering over deze band, dus het is niet onlogisch dat ik hiermee de selectie van deze maand besluit
Geniet hieronder van de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: