05 augustus 2014

Gelezen (63)

Bon Iver. Good winter - Mark Beaumont


Op Goodreads zag ik dit boek bij iemand verschijnen, aangekondigd als het verhaal achter hoe For Emma, forever ago... van Bon Iver nu echt ontstaan is. Omdat ik het verhaal dat ik kende van Justin Vernon die zich een tijdlang teruggetrokken had in een boshut en daar zijn liefdesverdriet van zich afschreef, altijd intrigerend had gevonden, wou ik dit boek absoluut lezen.
Het bleek een stug en taai (en voorlopig nog onvertaald) werkstuk, waarin het lezen niet echt wou vlotten. Ik moest echt doorbijten en toen ik op een bepaald moment op het punt stond op te geven, las ik net nog het hoofdstuk dat voorafgaat aan zijn terugkeer naar Eau Claire, zijn geboortestad, waar hij zich even verderop in de "cabin" zou terugtrekken. De nieuwtjes en de link met Megafaun die ik daarin ontdekte, gaven me alsnog het zetje verder te lezen en uiteindelijk heb ik het boek dus toch uitgelezen.
Wat kennis van de muziek van Bon Iver lijkt me onontbeerlijk om van dit boek te kunnen genieten. Het verhaal dat geschetst wordt, vaak samengesteld aan de hand van interviews met Justin Vernon die elders verschenen (blogs, kranten, tijdschriften), eindigt na de release van zijn tweede plaat, Bon Iver, Bon Iver en de daarbijhorende tournee (toen ik hem in Antwerpen zelf ook aan het werk zag). De muzikale voorgeschiedenis en de vele samenwerkingen van Justin Vernon waren voor mij het interessants en meest nieuw. Ook over zijn manier van werken heb ik wel wat opgestoken.
Toch zou ik het boek niet meteen aanraden (tenzij er ooit een Nederlandse vertaling van komt, dat leest dan weer wat vlotter) omwille van de eerder vermelde taaiheid. Mark Beaumont vind ik nu niet bepaald de aangenaamst lezende schrijver en de verhouding tussen inspanning en wat je eruit haalt, balanceert nogal op het randje van "is dit wel de moeite waard?". Al bij al ben ik wel blij dat ik volgehouden heb, al vind ik dat vooral een pluim om op eigen hoed te steken.

Hieronder kan je beide albums en de ep Blood bank van Bon Iver beluisteren:




Geen opmerkingen: