22 augustus 2014

Gelezen (64)

Pleidooi voor populisme - David Van Reybrouck



In het essay Pleidooi voor populisme onderzoekt David Van Reybrouck wat er achter populisme schuilgaat en waarom we zo negatief staan tegenover dit fenomeen. Hij legt bloot hoe vooral de groeiende kloof tussen hoog- en laaggeschoolden het probleem is, met steeds verder uit elkaar drijvende cultuursferen en referentiekaders. Gelukkig reikt hij ook aan hoe net het aanpakken van deze kloof een belangrijke hefboom kan zijn in het bestrijden van populisme.

Bridget Jones: mad about the boy - Helen Fielding


Het derde deel van de dagboeken van Bridget Jones brengt ons meteen een pak later, in 2013. Intussen is het hoofdpersonage geen dertiger meer, maar vijftig. Mark is omgekomen tijdens een missie en als weduwe heeft Bridget het niet onder de markt. Opnieuw zijn het gevecht tegen de weegschaal en tegen de eenzaamheid (en nachten zonder seks) een hoofdbestanddeel, maar ook de zorg voor twee kinderen, het verwerven van een positie tussen andere ouders op de school van de kinderen en de leeftijd zorgen voor vaak hilarische toestanden. Helen Fielding heeft nog altijd een zeer aanstekelijk gevoel voor humor en weet treffend de grappige kanten van het dagelijks leven in tijden van Twitter bloot te leggen. Ik heb me alweer uitstekend geamuseerd met dit boek.

Uw vaderen, waar zijn zij? En de profeten, leven zij voor eeuwig? - Dave Eggers


Van Dave Eggers las ik voorheen al Een hologram voor de koning en De cirkel, twee boeken zoals u via de links onder de titel nog eens kan herlezen, die ik erg graag las. In zijn nieuwste boek leren we Thomas kennen, die op een verlaten basis een astronaut gevangen houdt. Hij wil de man, die hij ooit op school ontmoette toen die nog een iets oudere leerling was, gewoon enkele vragen stellen. Van het één komt het ander en steeds meer mensen worden er gevangen gehouden. Thomas probeert de puzzelstukken uit zijn leven (in het bijzonder ook rond de dood van zijn vriend Don Banh, die neergeschoten werd door de politie) op orde krijgen en lijkt daar door de antwoorden van zijn gevangenen in te slagen. 
Het boek is het verontrustend verhaal van een losgeslagen individu in een maatschappij die aan sommigen weinig te bieden heeft en geeft op die manier enig inzicht in motieven die mee aan de basis kunnen liggen van schietpartijen in de VS waarover we vaak horen.
Ook in het verhaal over het neerschieten van Don Banh herkende ik heel wat parallellen met wat ik de voorbije week las omtrent het neerschieten van een onschuldige zwarte tiener in Ferguson. In een opiniebijdrage van een ouder van een blanke jongen die zo'n tien jaar geleden doodgeschoten werd in de VS (ongewapend en onschuldig) en de reacties daarop, las ik hoe onaantastbaar de politie er vaak is en hoe politiegeweld er toegedekt wordt (en ik herinner me dat heel levendig van het Rodney King-incident, dat voor mij als Belg onbegrijpelijk was: hoe kon er gewoon vrijspraak gebeuren voor flagrante en gedocumenteerde feiten van wangedrag?). Ook in dit boek is het erg herkenbaar en Dave Eggers slaagt er goed in de machteloosheid die dat bij burgers teweegbrengt te schetsen. 
Dit is alweer een aanrader van een auteur die stilaan tot mijn hedendaagse favorieten is uitgegroeid en waarvan ik ook alle andere boeken wil lezen.

Geen opmerkingen: