Nadat ik Wouter Buyst, de man achter Equinox, The Peacekeeper, live had gezien in een huiskamer (het verslag daarvan kan je hier lezen), sprak ik hem in zijn eigen huiskamer, waar muziekinstrumenten de muur sieren en waar een rustig muziekje op de achtergrond ons vergezelt.
Goeiemiddag Wouter. Kan je je eerst
zelf eens voorstellen?
Ik ben muziek
beginnen maken toen ik een jaar lang op reis was door Mexico, de
Verenigde Staten en Canada. Na een tijdje begon ik er op straat te
spelen om geld te verdienen. Eerst zong ik nummers van Dylan,
Cohen,... en na een tijdje kwamen er eigen liedjes. Onderweg kwam ik
dan ook mensen tegen bij wie ik mocht opnemen, onder meer in
Californië. Dat was in 2004.
Toen ik terug was
in België, heb ik mijn eerste plaat gemaakt. Dat ging allemaal heel
traag: ik reisde tussendoor veel, en mijn home studio brandde ook nog
eens uit. Eind 2009 was de plaat pas af. Omdat ik kort erna naar
Colombia vertrok, mijn vriendin achterna, heb ik niet zo veel PR
gedaan. De plaat kreeg wel een beetje airplay. Met deze nieuwe plaat, Birdsongs on the wasteland, wil ik dat allemaal wel doen, omdat ik
het gevoel heb anders het potentieel niet ten volle te benutten.
Het meeste speel
ik zelf in op mijn platen, en verder zijn er gastbijdragen van mensen
die ik tegenkom, soms op reis. Dan maak ik field recordings die ik
integreer in mijn songs. Dat vind ik een erg leuke manier van werken.
Voor deze plaat
heb ik drie nummers al in Colombia opgenomen, en ook in India zijn
verschillende liedjes opgenomen.
Wat is voor jou het belangrijkste
verschil tussen je eerste album en dit?
Muzikaal is dit
album lichter. Het is dan ook gemaakt in een minder zware periode in
mijn leven. Mensen zeggen me ook dat deze plaat meer matuur klinkt.
Ook de productie
is beter. Het album is afgewerkt in Londen en het mixproces was erg
creatief, samen met Darren Allison (die al eerder met Efterklang, MyBloody Valentine, Spiritualized,... werkte). Zelf twijfel ik altijd
nogal over de arrangementen, dus was het wel goed dat er nu iemand
meedeed.
Welke ambitie heb je met dit album?
Mijn ambitie is
vooral dat het verspreid geraakt. In de underground heb ik al een
basis opgebouwd, die ik nu wil verbreden. Daarom heb ik nu ook een
manager, die alles opneemt wat ikzelf moeilijk combineerbaar vind met
het muziek maken zelf.
Met wie zou je graag ooit
samenwerken?
Het
liefst wil ik samenwerken met mensen waar ik zelf fan van ben, zoals
Bonnie 'Prince' Billy. In Vlaanderen zou ik wel graag eens iets doen
met Tom Van Laer (Admiral Freebee), als ik hoor wat hij productioneel
doet.
Wie zijn je belangrijkste invloeden?
Ik ben door heel
veel oude muziek beïnvloed: de Lomax recordings, Mississippi JohnHurt,... Daar zit veel gevoel en soul in, ik vind dat héél puur.
Het ging ook heel vaak om mensen die op zich geen ambitie hadden, die
gewoon muziek speelden na hun werk.
Zijn er ook invloeden waar men raar
van zou opkijken, die men niet bij jou zou verwachten?
Electronische
dingen als Aphex Twin of Mùm en dub uit de jaren '70 liggen wellicht
minder voor de hand als invloeden. Maar eigenlijk is alles waar ziel
in zit, goed voor mij.
Op welke manier hebben je reizen je
beïnvloed en hoe is dat hoorbaar in je muziek?
Die invloeden zijn
hoorbaar in de field recordings die ik maak, de instrumenten die ik
gebruik en vaak vind je ook iets terug van de ingrijpende
gebeurtenissen op reis in mijn teksten. Zo kan je een field recording
horen van een man in Varanasi, aan de Ganges, die zong en die ik een
plaats heb gegeven in Benares. De charango is een instrument uit
Colombia, dat ik er kreeg en dat ik dan maar ben beginnen gebruiken.
Op reis vallen je vaak erg intense gebeurtenissen te beurt, en die
vormen de aanzet tot heel wat van mijn teksten.
In het interview met je op
Indiestyle, las ik dat je vindt dat je teksten in de eerste plaats
ook poëzie moeten zijn. Door welke gedichten laat je je inspireren?
Inderdaad, ik zing
dan wel over dingen die me dwarszitten, maar een liedjestekst moet
toch iets universeels en poëtisch hebben voor mij, zodat mensen
erdoor geraakt kunnen worden. Ik wil niet vervallen in sloganeske
songs. Bovendien kan een protestsong ook een protest inhouden tegen
iets dat je in jezelf ontdekt, en zo wordt het misschien herkenbaar
voor anderen.
Ik heb literatuur
gestudeerd en zo veel Engelstalige poëzie gelezen. Voor mij blijft
Leonard Cohen wel één van de grootste dichters. Ook Bob Dylan is
iemand die zijn poëzie niet afzwakt om populair te zijn.
Een
niet-Engelstalig publiek moet wat moeite doen, zo merk ik, om mijn
teksten te bevatten, maar ik wil ze niet eenvoudiger maken zodat ze
toegankelijker zouden worden. Ik krijg uiteindelijk ook wel goeie
reacties voor mijn lyrics.
Jammer genoeg
lijken veel mensen de kwaliteit van de teksten niet zo belangrijk te
vinden bij muziek. Ik zorg er voor dat mijn teksten bij het album
zitten, nét omdat ik ze zo belangrijk vind.
Ik
ben overigens wel van plan om ooit zelf poëzie te schrijven, of een
boek. Ik heb in de loop der jaren heel wat boekjes, post-itjes,...
verzameld met ideeën daarvoor, die ik eens zou moeten bekijken. Het
is een manier van werken, trouwens, die ik ken van Leonard Cohen. Ook
hij brengt op zo om de 10 jaar eens iets uit in boekvorm.
Zou je ooit iets muzikaals willen
doen met poëzie van anderen?
Ik heb daar wel al
aan gedacht, ja. Zo vind ik Magic psalm van Allen Ginsberg erg
melodieus. Ook de andere beat poets lijken me interessant om iets
muzikaals rond te doen.
Wil je enkel in het Engels iets doen
daarmee?
Ik heb ook al
liedjes gemaakt in het Spaans, maar dat is toch wat moeilijker. Omdat
ik daar beperkter in ben, ben ik gedwongen simpelere verwoordingen te
gebruiken.
In het Nederlands
vind ik nog moeilijker. Voor mij komen tekst natuurlijkergewijs in
het Engels, en ik spreek ook nogal sterk met een dialect. Dat is iets
wat ik wel nog eens zou willen proberen, in het dialect...
Wat is het mooiste compliment dat je
al kreeg bij deze plaat?
Bij één van de
huisconcerten die ik speelde om het album voor te stellen, kwam er
een klein meisje naar me toe, dat zei: “Je muziek is zo mooi dat ik
er van moest huilen. Eén mondhoek ging omlaag om te huilen, en één
mondhoek ging omhoog om te lachen.”
En eergisteren zei
iemand dat mijn muziek zalvend is, “als een lange omhelzing”.
Dat mensen troost
vinden in mijn muziek, daar is het me om te doen. Soms verlies je
jezelf een beetje in het muziekwereldje en ben je b.v. bezig met
hoeveel “likes” je krijgt op Facebook. Maar uiteindelijk is het
veel belangrijker wat iemand er persoonlijk aan heeft, aan je muziek.
Daarom ook kies ik
voor huisconcerten. Ik vind dat zelf heel fijn, heel direct en het
geeft me het gevoel terug te keren naar de roots van muziek: mensen
die 's avonds samenzitten. Die sfeer kan je, als alles goed zit,
opwekken met een huisconcert.
Wat vind je zelf de belangrijkste
boodschap die je mee wil geven?
Als het over de
boodschap gaat die ik tracht over te brengen, vind ik het erg
belangrijk én ben ik blij met de evolutie dat steeds meer mensen hun
mond opentrekken als ze zien wat er gaande is met onze aarde. Als
iedereen dat op zijn eigen manier actueel kan houden en zijn steentje
bijdraagt, hebben we alsnog een kans dat het goed komt. Met cynisme
of te cool willen zijn, komen we in ieder geval niet vooruit.
Bedankt voor dit gesprek!
Je kan de beide albums hieronder beluisteren:
En dit zijn enkele clips:
Je kan de albums hier kopen en hier lees je de review van het recentste album op Indiestyle.
Je kan de beide albums hieronder beluisteren:
En dit zijn enkele clips:
Minding your own business
If you don't mind, I'm going home
How did you fall?
Je kan de albums hier kopen en hier lees je de review van het recentste album op Indiestyle.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten