07 augustus 2012

Les Nuits Secrètes - dag 2



Op zaterdag waagden Elke en ik ons aan een Parcous Secret, en reden met een bus mee naar een onbekende stemming. Het bleek een oud kerkje een eind buiten het stadje (vermoedelijk het 17e-eeuws kerkje van Berlaimont) en de groep die ons daar mocht verrassen, was Great Mountain Fire, die ook al zondag (ze speelden dan op het groot podium) op onze agenda stond. Normaal spelen zij electrisch, al moet gezegd dat de andere setting en opstelling hen deugd deed. Met allerlei instrumenten (orgels, banjo, mandoline, zelfs een kora) brachten ze ongekende subtiele toetsen aan in hun nummers, met een prachtig samen gezongen Cinderella, dansend publiek tijdens Breakfast, en straffe uitvoeringen van Late lights en vooral een erg vertrouwd klinkend Crooked head tot gevolg. Bijwijlen komen ze dicht in de buurt van Timber Timbre, The Low Anthem of Crosby, Stills, Nash & Young. In de bisronde speelden ze o.m. een verrassende cover van The model (Kraftwerk).


We moesten bij de set van Donovan Frankenreiter enkele keren aan Ben Harper denken, maar de set van de Amerikaan, met nogal traditionele rock met blues- en soulinvloeden klonk allemaal net iets te glad om echt te beklijven. 


Gelukkig speelden Stephen Malkmus & The Jicks wel een set die groeide en waarin de lijn van Pavement verdergezet werd, zij het zonder echt uit het peloton wegsprintende songs. In een hoog tempo joeg de band er zijn fijne rommelige en toch melodieuze nummers door, met zichtbaar spelplezier. We herkenden geen Pavement-materiaal, wat jammer was, want één van die parels had het concert nog dat tikkeltje extra kunnen geven…




Headliner op het gratis hoofdpodium zaterdag was ons eigenste dEUS, dat ook in Frankrijk veel enthousiaste reacties leek op te wekken. Wie hen nog niet kende, werd wellicht overtuigd door een set waarin weliswaar een handvol nieuwere nummers uit de vorige albums Keep you close en Following sea waren gestrooid, maar die toch een greatest hits werd. Vanaf energieke opener The architect over Constant now, Little arithmetics, Sister dew, Fell of the floor man tot een uit zijn dak gaand en met Sabotage (Beastie Boys) gelardeerd Suds & soda liet de band het publiek niet meer los. dEUS speelde een erg strakke set, die heel goed opgebouwd was en Tom Barman genoot zichtbaar van de interactie met het uitbundige publiek.

Je kan een volledig verslag van Les Nuits Secrètes hier lezen op Indiestyle.

Geen opmerkingen: