18 juni 2013

Gelezen (52)

Why we love dogs, eat pigs and wear cows - Melanie Joy



In dit boek legt de schrijfster, Melanie Joy, uit waarom "carnism" de heersende ideologie is als het over ons voedsel gaat: het is de normaalste zaak dat we vlees eten, en de auteur argumenteert hoe dat als een allesoverheersende doctrine regeert. Interessant voor wie wil weten waarom vegetarisme al bij al niet evident is, maar soms wat te veel een pamflet, zo luidt uiteindelijk mijn oordeel.


Ten oosten van Eden - John Steinbeck


Het was eigenlijk door de vermelding in Identiteit van Paul Verhaeghe dat ik aan deze klassieker van John Steinbeck begon. Hij noemt het een boek dat hij ieder jaar herleest, en ik snapte algauw waarom. Ik ben ervan overtuigd dat goede kunst soms even veel of zelfs meer zegt over psychologie dan vele handboeken en cursussen, en dit boek bewijst mijn stelling. Bijzonder raak beschrijft Steinbeck de personages, hun drijfveren, hun psyche, hun relaties en communicatie. Doorheen het boek, dat net als andere klassiekers (Honderd jaar eenzaamheid b.v.) een verhaal vertelt over een familie (of meerdere families) doorheen meerdere generaties, krijgen we als rode draad een eigentijdse versie van het Kaïn-en-Abelverhaal uit de bijbel. Trouwens, dat verhaal wordt door personages in het boek ook geduid en becommentarieerd. 
Ik ben helemaal weg van deze schrijver (ik had vroeger al Of mice and men gelezen, en dat is ook al een prachtboek). Ik ga zeker en vast nog veel meer (misschien wel alles, al begon ik al eens in Reizen met Charley, en dat viel me tegen...) van hem lezen!

A visit from the goon squad - Jennifer Egan



Jennifer Egan situeert de verhalen in dit boek in een kring van mensen die van dichtbij of veraf iets te maken hebben met de (alternatieve) muziekbusiness, en dat alleen al kan mijn aandacht trekken. Aanvankelijk vond ik het niet zo geweldig allemaal, maar wanneer naar het einde toe ineens de samenhang zichtbaar wordt, en alles op zijn plaats valt, was ik verbaasd door hoe ingenieus het boek in elkaar zit. Heel grappig trouwens, is hoe één hoofdstuk geschreven is in de vorm van een PowerPoint-presentatie. Vreemd genoeg werkt dat wel, en eens je -na een paar bladzijden- gewend bent aan hoe je dit leest, is het een aangename manier om een verhaallijn mee te krijgen.

The red pony - John Steinbeck


In The red pony krijgen we 4 verhalen over Jody, die met zijn vader, moeder en een handlanger op de ranch woont. De verhalen zijn losjes met elkaar verbonden, en zouden elk op zich overeind blijven. Opnieuw weet Steinbeck een beeld te schetsen van gewone mensen waarin hij messcherp de relaties en de drijfveren van de personages weet te ontleden. In nog geen 100 bladzijden krijg je -voor wie een dikke turf uit 's mans oeuvre te zwaar vindt om mee te starten- een mooi voorproefje, een mooie introductie van zijn kunnen. 

Geen opmerkingen: