25 februari 2007

Hier luister ik al dagen naar...

Op een muziekblog die ik regelmatig bezoek ontdekte ik een prachtig Turks nummer dat zo westers (en jaren '70) klinkt dat enkel de taal verraadt dat het geen Amerikaans of Brits nummer is.

Namus Belasi (mp3) van Cem Karaca beluister ik intussen dagelijks toch enkele malen en ook de videoclip bekijk ik regelmatig op YouTube.



Wat me ook zo intrigeert aan deze man, is zijn look : Frank Zappa meets Heino (die zonnebril !). Nu ja, blijkbaar verbleef Cem Karaca jaren in Duitsland, net op tijd gevlucht voor de legercoup (in 1980). Hij overleed in 2004 in Istanbul.
Als linkse kunstenaar had hij immers (terecht) schrik voor de rechtse legertop. Hij vluchtte in 1979 en kon pas in 1987 terugkeren naar Turkijke. De regering van Turgut Ozal liet hem enkel terugkeren onder de strikte voorwaarde dat hij geen politieke activiteiten zou ontplooien.
Eén van zijn albums heet (vertaald) "Armoede is geen lotsbestemming".

Een ander nummer van hem (Suya gidden alli gellin) blijkt dezelfde openingsakkoorden te hebben als "California über alles" van Dead Kennedy's, aldus deze blog.

In een Turkse kruidenierszaak in Gent vond ik trouwens nog een cassette van de man ("Greatest hits volume 3"). Ook hier weer valt op hoe de nummers heel westers klinken, met toch een vleugje Turks exotisme. Dit is echt een ontdekking !

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hier luister ik al jaren naar.. :)
Toevallig heb ik het filmpje net op mijn Hyves gezet, zodoende kwam ik jouw blog tegen op Google.
Cem Karaca is een van de meest onderschatte artiesten van Turkije. Zoek ook eens op Baris Manco, Tanju okan en Erkin Koray.
Groetjes, Arzu uit Amsterdam

Sven zei

Bedankt voor de tips !
Ik zal zeker eens zoeken...