30 oktober 2020

Sharon Jones and the Dap-Kings


Hoewel ik naar elke nieuwe plaat van Sharon Jones and the Dap-Kings luister en haar reeds enkele malen in een compilatie aanhaalde, is Just dropped in (to see what condition my rendition is in) verrassend genoeg de eerste plaat die ik hier onthaal op een uitgebreidere bespreking. Dit is nochtans al haar tiende plaat in de achttien jaar waarin ze regelmatig platen loslaat op een wereld die soul vooral lijkt te beschouwen als een genre van vroeger.

Dat is jammer want ook nu weer is de verzameling songs (ditmaal werd gekozen voor covers) die ze inzingt en die haar band inspeelt, om duimen en vingers van af te likken. Geen fan van de saxofoon kan ik het instrument hier niet weerstaan in de titelsong (origineel van Kenny Rogers). What have you done for me lately van Janet Jackson klinkt hier als een dwingerder vraag dan in de originele versie en het van Woody Guthrie en talloze covers bekende This land is your land wordt zo slepend gebracht dat je voelt dat Sharon Jones de noodzaak voelde de boodschap in 2020 nog eens te herhalen. 

Rescue me (ooit de hitlijsten ingezongen door Fontella Bass) mag dan dicht bij het origineel blijven, het is pefect voer voor de bek van deze zangeres. Het opmerkelijke hoogtepunt zit helemaal achterin verborgen: Trespasser was ooit een song van Bad Medicine, die gesampled werd door Limp Bizkit, maar hier is het als instrumental eigenlijk nog de meest in het oog springende nummer. Voor wie toch een gezongen nummer verkiest de hoogste waardering te geven, is er de cover van Prince's Take me with U

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: