12 augustus 2020

Mary Chapin Carpenter


Wanneer het te warm is om wat dan ook te doen, zoek ik verkoeling op en wil ik muziek die niet teveel van me vraagt. Gewoon rustige muziek (meestal) waarbij het niet uitmaakt of ik naar de teksten luister of niet, omdat zelfs ongeacht de inhoud de liedjes heerlijk aangenaam zijn.
Aan mijn lijstje kandidaatplaten daarvoor kan ik nu The dirt and the stars van Mary Chapin Carpenter toevoegen. Niet dat luisteren naar de teksten niet zou lonen, overigens, want de zangeres heeft het niet alleen over persoonlijk leed maar ook over de toestand waarin haar land verkeert en zoals we allen weten, is dat vergelijkbaar met de situatie van het (West)Romeinse Rijk kort voor de Germanen definitief binnenvielen.
All broken heart break differently herhaalt het thema van de openingszin uit Anna Karanina van Tolstoj (alle gelukkig families zijn hetzelfde, maar ieder ongelukkige familie is ongelukkig op zijn eigen manier) en leert ons een wijze les omtrent liefdesverdriet. Ook Asking for a friend gaat over het einde van de liefdesrelatie. In Secret keepers horen we een pleidooi voor mededogen, niet medelijden. American Stooge daarentegen neemt een idioot op de korrel die zwicht voor makkelijk succes met soundbites en populistische ideeën, het is niet duidelijk of het hier over Trump gaat of over anderen.
Maar vooral muzikaal weet deze plaat te bekoren door telkens voor arrangementen te kiezen die uitstekend passen bij de doorleefde stem van Mary Chapin Carpenter. En daardoor luistert deze plaat zo mooi weg.

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: