18 augustus 2020

Librarians With Hickeys


Ik ken een aantal bibliothecarissen (m/v), echt of op sociale media, en één ervan verdenk ik er zelfs van stiekem te verlangen naar een "tjoezeplek". Ze zijn trouwens ook medeleveranciers van boekentips, en zelfs dvd- of platentips. Als ik een totale carrièreswitch zou maken, zou ik hun beroepsgroep met plezier vervoegen, het lijkt me een heel toffe job. (In werkelijkheid moeten ze waarschijnlijk nieuwe aankopen saai inscannen en ingeven in het systeem, alle teruggebrachte materialen checken op eventuele beschadigingen, vlekken,... en uren aan de balie zitten en "ssssst" zeggen telkens iemand iets meer volume dan fluisteren produceert...)
Groepen met een leuke naam kunnen bij mij altijd op mijn nieuwsgierigheid rekenen en dus beluisterde ik Long overdue, de debuutplaat van Librarians With Hickeys (vandaar dus die inleiding). Dit viertal uit Ohio begon pas vorig jaar samen muziek te maken en bracht al enkele singles uit en nu is er dus een powerpopalbum dat me doet denken aan de vroege R.E.M., The Posies en Big Star. Grappig detail is dat ze bovendien op Big Stir Records hun materiaal uitbrengen...
Dit is geen hemelbestormde, vernieuwende plaat maar wel één die de jonge gitaarliefhebber in ons tot een glimlach weet te bewegen dankzij de fijne melodieën. Poor reception, Be my plus one, Obsession,... ze lijken allemaal weggelopen uit de vroege jaren negentig om pretentieloos een beetje uw dag op te fleuren. Twaalf nummers lang weet het kwartet ons op die manier te bekoren.

Beluister hieronder de volledige plaat:

Geen opmerkingen: