03 juli 2020

Nadine Shah


Twee EP's en drie albums gingen Kitchen sink vooraf, het nieuwste werkstuk van Nadine Shah. De Engelse artieste doet bij een eerste beluistering vreemd genoeg wat aan PJ Harvey denken. Dat is vreemd omdat haar songs niet meteen op één van de platen van Harvey zouden thuishoren, maar iets in de stijl en in de manier van zingen, bevat een grote gelijkenis ermee. Je hoort het al in opener Club cougar. Toch klinken de songs van deze artieste ook wat exotischer. Haar deels Noorse, deels Pakistaanse afkomst zal daar zeker niet vreemd aan zijn. Het lijkt alsof ze allerlei uiteenlopende invloeden uitademt in elk nummer. 
De percussie, zo valt op, is erg belangrijk in de structuur van elke song. Ik besef dat dat evident klinkt, maar toch is dit hier hoorbaarder dan bij veel andere muzikanten. Ladies for babies (Goats for love) heeft een bijna hypnotiserend drumpatroon waarrond de klanken zich kronkelen als slangen rond een tak. 
Die sfeer van de eerste nummers wordt bijna het hele album vastgehouden al zitten er hier en daar uitschieters die even een zijweg bewandelen. Zo klinkt Ukrainian wine alsof Patti Smith een hand had in het schrijven van het nummer en Walk bevat een ander soort warmte door de aanwezigheid van de blazers. 
Nadine Shah heeft een puike plaat afgeleverd die niet je weliswaar niet meteen bij je nekvel grijpt maar langzaam zou kunnen uitgroeien tot een plaat waar je af en toe naar teruggrijpt.

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: