26 juli 2020

Django Collective Helsinki


Eén van de grootste muzikanten ooit in dit land was een atypische Belg: Django Reinhardt. Nu ken ik niet zoveel van de man noch van zijn muziek af (jazz is niet echt mijn ding, al moet ik zeggen dat swing mij wel enigszins kan bekoren). In Finland blijken er een aantal muzikanten zijn die niet alleen graag luisteren naar deze Belg maar er zich ook door laten inspireren. Django Collective Helsinki is een vijftal dat debuteert met Do standards en dit is precies wat ze doen: ze brengen standards uit de swingjazz.
En dat doen ze bijzonder goed. Volgens mensen die het kunnen weten (en van wie ik al eens iets lees op het internet) bewijzen ze op deze plaat zelfs de muziek van Reinhardt heel goed te begrijpen en doen ze hem alle eer aan met bijzonder rake vertolkingen. En hier en daar herken ik zelfs iets: Smile, vooral bekend geworden door de versie van Nat King Cole, is zo'n instant herkenbaar nummer dat hier een heel mooie versie meekrijgt. Er valt nog meer moois te ontdekken: hoogtepunten zijn voor mij alvast Taj Mahal, Limehouse blues en Anniversary song
Swing mag dan een niche vertegenwoordigen in de hedendaagse muziekscène, je kan en mag niet blind blijven voor de virtuositeit en het spelplezier van deze Finnen. Topplaatje dus!

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: