31 mei 2020

Steve Forbert


Al in 1979, toen ik nog een broekventje was, had Steve Forbert een hit met Romeo's tune. Het is een nummer dat ik niet kende en ook niet herken als ik het nu beluister. Waar ik alvast wel vrolijk van word, is zijn twintigste studio-album: Early morning rain. Dit album bevat elf liedjes die inspirerend waren voor de Amerikaan
Alleen al de prachtige cover van Your song is de aanschaf van deze plaat waard. Natuurlijk was de song ook al bij Elton John een prachtige ballade, maar er is iets in de manier van zingen en de instrumentatie waarvoor Forbert kiest, waardoor ik telkens weer voor deze cover zou kiezen om op te dragen aan mijn lief. Het zou overdreven zijn te zeggen dat hij zich verhoudt tot het origineel als Gram Parsons' versie van Love hurts tot die van Kansas (want die laatste is echt een draak van pompeuze gezwollenheid die elke echte emotie uit de song zuigt), maar er ligt voor mij toch nog een hele afstand tussen de kwaliteit hier bij de Amerikaan tegenover die van de Engelsman. En ook de cover van Suzanne bevalt me zeer. Die is namelijk minder donker dan het origineel van Leonard Cohen of de in het Nederlands vertaalde cover door Herman Van Veen.
De juiste covers kiezen en die door jouw vertolking een niveau hoger tillen, is natuurlijk een kunst en een kwaliteitslabel, en ook de hier minder bekende songs krijgen mooie versies mee. Zo is de opener, Early morning rain (oorspronkelijk van Gordon Lightfoot), in een rechtvaardige wereld geheid een hit. Ook Frankie and Johnny verslaat de versies van Champion Jack Dupree, Sam Cooke, Van Morrison en Elvis Presley (enkel de versie van Charlie Feathers vond ik even goed als deze hier). Verder vermeld ik hier graag nog de prachtige versie van Pick me up on your way down (Charlie Walker en later onder meer Jerry Lee Lewis, Conway Twitty en The Flying Burrito Brothers), Supersonic rocket ship (The Kinks) en de mooie afsluiter Dignity van Bob Dylan.
Deze coverplaat is dus een verzameling parels die bovendien nog opgepoetst blijken ook en, of ze nu in de buurt van het origineel blijven of ervan afwijken, in ieder geval overtuigen.

Luister hieronder naar het volledige album:

Geen opmerkingen: