30 november 2018

Twintig parels per maand: november 2018


De winter lijkt nu echt ingetreden, met guur weer en (eindelijk) koudere temperaturen. Gezellig weer is dit dus om binnen te zitten met een kop warme chocomelk bij de hand en een goed boek op de schoot. En daar horen ook deze maand twintig pareltjes op muzikaal gebied bij:
  1. I do it all night - Ludacris: mijn jongste stiefdochter heeft ook de volwassenheid bereikt (in september al eigenlijk) en dit is een song die zij wellicht zou weten te smaken, net als ik (maar in tegenstelling tot haar moeder)
  2. It's like that - Run DMC: dit ken ik vooral van de remix die Jason Nevins ooit maakte, maar het origineel mag dan wel een pak trager klinken (en dus minder hyperkinetisch), het heeft zeker ook zijn charmes
  3. Queen to the pharaoh - Marianne: ik had het eerder deze maand over de geweldige compilatie Discophilia Belgica waar deze song ook op staat en hij is toch wel mijn favoriet van deze plaat
  4. Miss you - Discohen: Discohen is een project van (onder meer) Pim Van De Werken, een Nederlandse producer, die op Popular positions bekende songs covert alsof Leonard Cohen ze zingt. Deze Stones-cover is alvast een topper
  5. If I were a carpenter - Tim Hardin: tijd voor nog meer nostalgie met deze prachtige ballad gezongen door Tim Hardin
  6. Farm in the middle of nowhere - Buffy Sainte-Marie: deze zangeres mag deze maand zeker niet ontbreken met deze song uit 2015
  7. Lighting fires - Grant McLennan: de zanger van de Australische band The Go-Betweens maakte ook enkele mooie soloplaten, waaronder Fireboy uit 1993, waarvan dit de opener is
  8. Heavenly pop hit - The Chills: onlangs hoorde ik dit prachtig popliedje uit Nieuw-Zeeland nog eens terug en ik vond dat het deze maand niet mocht ontbreken in mijn selectie
  9. Lucky clover - Portland: dit is een Belgische band en dit is hun prachtsingle die ze net uitbrachten
  10. Songwriters on the run - Robert Forster: best wel een grappig titel voor dit liedje van Robert Forster, ook een ex-bandlid van The Go-Betweens trouwens
  11. Return to yesterday - The Lilac Time: dit meer up-tempo nummer zorgt voor wat meer swing en let vooral ook op de mooie zang
  12. The motorcycle song - Arlo Guthrie: Arlo is de zoon van Woody Guthrie, die vooral bekend werd met de song Alice's restaurant, een "talking blues" die zo'n 19 minuten duurt maar live vaak nog veel langer uitgesponnen werd. Deze song staat op dezelfde, gelijknamige LP
  13. Working in the coalmine - Lee Dorsey: prachtige soul van lang voor ik geboren ben
  14. Dreams - The Electric Peanut Butter Company: tijd voor wat psychedelica
  15. Vita voom - Ozric Tentacles: en als we psychedelisch loos willen gaan, doen we dat helemaal met de geschifte bende van Ozric Tentacles
  16. The watcher - Hawkwind featuring Eric Clapton: ook Hawkwind mag niet ontbreken en ik koos voor een song die ze dit jaar samen met Eric Clapton uitbrachten
  17. The nine lifeless daughters of the sun - Nektar: en hiermee keren we terug naar 1972, naar het kruispunt van psychedelica en prog-rock
  18. To hell with good intentions - Mclusky: en na al die "moeilijke" muziek mag het nu wat meer rechttoe-rechtaan met de post-hardcore van Mclusky
  19. The year before the year 2000 - Les Savy Fav: in 2007 bracht Les Savy Fav het album Let's stay friends uit, voor mij nog steeds hun beste plaat. Daaruit koos ik voor deze song
  20. Me and Mia - Ted Leo And The Pharmacists: nog een leuk up-tempo nummertje om mee te eindigen
Beluister hieronder de volledige playlist:

Geen opmerkingen: