30 november 2018

Atomic Vulture


Het is wellicht geleden van het live-optreden van Garcia plays Kyuss op Pukkelpop in 2010 dat ik nog zulke goeie stonerrock hoorde als op de EP Stone of the fifth sun van Atomic Vulture. Dit Belgisch trio trapt de EP alvast stevig af met het licht psychedelische Jaguar, waarna Wind zich meer melodieus laat zien. Rain, waarin ook gezongen wordt, klinkt als een mengeling van Kyuss en vroege Soundgarden (denk aan Badmotorfinger). Water klinkt alsof er genoeg van is om een hele woestijn mee te vullen en overweldigt. Op Earthquake gaat het drietal nog één keer voluit al zijn de tempowisselingen het meest opvallend in deze song.
Met deze EP zetten de drie muzikanten zichzelf alvast heel erg op de kaart. En in één en dezelfde beweging slagen ze erop mijn liefde voor stonerrock nieuw leven in te blazen. Ik denk dat ik één van de komende dagen nog eens ...And the circus leaves town van Kyuss ga zoeken in mijn doos met cassettes en nog eens door het huis ga laten schallen.


Beluister hieronder de volledige EP, die je hier kan kopen op hun Bandcamp-pagina:

Geen opmerkingen: