14 september 2018

YOB


Voor wie hem niet kent: Mike Keirsbilck is tegelijk zowat één van de liefste en zachtaardigste mannen die ik (een beetje) ken én een ware metalfan en -expert, inclusief baard en vervaarlijk uitziend uiterlijk. Verwonderlijk is dat laatste niet als je je realiseert dat hij één van de mensen achter het label Consouling is en de gelijknamige winkel in Gent openhoudt. Af en toe durf ik me dan ook zonder meer te verlaten op zijn tips en ook onlangs was het weer prijs.
Eén van de albums die hij me aanraadde (en die ik bijna blindelings kocht in zijn winkel), is Our raw heart van YOB. Deze Amerikanen uit Oregon zijn duidelijk zwaar geïnspireerd door Black Sabbath en hun soms psychedelische metal knalt tegenwoordig af en toe uit mijn boxen. Al vanaf opener Ablaze wordt de luisteraar omvergeblazen door krachtige gitaarriffs. En ook in songs als In reverie of Beauty in falling leaves hoor je de echo's van Ozzy's band. The screen laat echter een groep horen die behoorlijk hard durft te gaan en de bij momenten schreeuwerige stem van zanger Mike Scheidt en de pompende riffs zijn indrukwekkend. De titelsong sluit de plaat waardig af met een duur net onder het kwartier en een finale die muzikaal en melodieus ook artiesten buiten het genre moet kunnen bekoren.

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: