20 september 2018

Cedric Burnside


Cedric Burnside is de kleinzoon van R.L. Burnside, een bluesheld van mij die ik ooit leerde kennen dankzij The Jon Spencer Blues Explosion, die hem op hun album Now I got worry in de picture plaatsten en hem prompt meenamen op de daaropvolgende tournee (ik zou hen live zien, Burnside in het voorprogramma, in Borgerhout). Hij mocht vroeger al eens meespelen op platen van zijn grootvader en sinds 2006 maakt hij ook zelf platen.
Benton county relic is al zijn achtste album en de blues die hij erop ten gehoren brengt, heeft duidelijk de mosterd gehaald bij zijn grootvader. Bijzonder ritmisch klinkt dit allemaal en het is fijne dansmuziek voor wie weet hoe hij op blues moet dansen.
Laat je betoveren en meeslepen door songs als Please tell me baby, Don't leave me girl, Death bell blues en Ain't gonna take no mess om te begrijpen waarom ik zo weg ben van deze plaat. Vrijwel elk nummer klinkt onweerstaanbaar en ik kan mezelf met moeite bedwingen om luchtgitaar te spelen. Of weet je wat: ik doe het gewoon!

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: