28 juni 2018

Retro review: Excessives


Begin jaren negentig hoorde ik toevallig op de radio How many times have we been sampled, een single van The Excessives. Ik heb echt heel lang moeten zoeken voor ik het album Disco Colorado, waarop deze song te vinden is, ergens kon vinden, maar nu staat de CD al enige jaren in mijn platenkast.
Even kort wat rockgeschiedenis: The Excessives waren een Mechelse garagerockband waarvan twee leden, na het uiteenvallen van de band, deel ging uitmaken van Dildo Warheads. Deze Disco Colorado is hun enige full-album. 
Nog steeds krijg ik kippenvel als ik How many times have we been sampled hoor. Het klinkt alsof Urban Dance Squad verbroedert met EMF. De song bevat vaart, goeie zang en gitaren en drums die je omver blazen terwijl nog ergens de bas Flea-gewijs ertussen komt piepen. 
Maar ook de andere songs op deze plaat mogen er zijn: in J. wordt een al bijna even hoog tempo aangehouden, in Transpacific sleept de grunge nog voor die bekend zou worden bij ons, zich voort en in Mosquito blijkt de band goed geluisterd te hebben naar Hüsker Dü
Ik ken niemand die The Excessives kent of van hen gehoord heeft en dat is jammer, dus al wie het gat in zijn cultuur wil vullen, krijgt nu de kans van zijn leven...

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: