14 februari 2018

Project 2018: een compilatiecassette voor Elke (2)


Omdat het vandaag Valentijn is, heb ik liefdesliedjes uitgekozen voor mijn lief. Het kan dus een beetje klef  worden (wees gerust, volgende maand doen we weer normaal):
  1. First day of my life - Bright Eyes: wat een prachtig liefdesliedje is dit en bekijk hieronder ook de heel ontroerende clip van mensen die samen luisteren naar het nummer


  2. A man is in love - The Waterboys: ook hier wordt heel rustig de liefde bezongen, heel sereen maar zo doordrongen van gevoel dat je gewoon voelt wat gezongen wordt
  3. I want you - Elvis Costello And The Attractions: als zelfs een "angry young man" als Elvis Costello zijn hart laat spreken, wie ben ik dan om hem tegen te spreken?
  4. So you think you're in love - Robyn Hitchcock And The Egyptians: dit was ooit een radiohitje dat op één van de eerste Afrekening-CD's stond en dat ik nog steeds heel leuk vind
  5. Part of me, part of you - Glenn Frey: vorige keer koos ik onder andere voor de Eagles, deze keer zijn ze er weer in de vorm van één van hun leden, Glenn Frey. Deze song opent de soundtrack van Thelma and Louise, een erg mooie film die ik wel eens met mijn lief wil (her)bekijken
  6. That's the way love is - The Commitments: nog zo'n leuke film waarvan het al veel te lang geleden is dat ik hem zag, is die over de soulband The Commitments, vol heel mooie muziek trouwens
  7. Isn't she lovely - Stevie Wonder: even was mijn lief bang dat ik zou kiezen voor I just called to say I love you als ik een Valentijnscompilatie zou maken voor haar, dus heb ik voor alle zekerheid maar iets anders gekozen van de man. Hoewel het eigenlijk over zijn dochter gaat, is het evenzeer van toepassing op mijn lief
  8. How deep is your love - Bee Gees: normaal gezien zou ik hier niet voor kiezen (zelf), maar de essentie van een compilatie voor iemand die je graag ziet, is dat je er songs tussen zet die zij (of hij) graag hoort en dan mag deze niet ontbreken
  9. You're the greatest lover - Luv': en wat ik over het vorige nummer schreef, geldt nog meer voor dit
  10. Love is a battlefield - Pat Benatar: misschien heeft Pat wel gelijk want ook bij ons is niet alles peis en vree geweest en we hebben heel wat horden moet overwinnen om te staan waar we nu staan
  11. I second that emotion - Japan: ik weet eigenlijk niet goed hoe graag (of niet graag) mijn lief David Sylvian hoort. Ik denk dat ze een beetje een gemengd gevoel heeft bij hem, sommige nummers (en misschien zelfs hele albums) zal ze vermoedelijk afdoen als "voornamelijk gezaag", vermoed ik. Maar deze song van Japan moet haar toch wel kunnen bekoren
  12. A day - Clan Of Xymox: nu we toch afdalen in de krochten van de jaren tachtig, mag Clan Of Xymox niet ontbreken met hun meest romantische song die ik vond
  13. Friday, I'm in love - The Cure: vooral bekend geworden in de jaren negentig maar duidelijk een overlever van dat decennium met nog heel wat goeie platen later in hun carrière, verdient The Cure hier ook een plaatsje en het is bovendien met één van hun meest vrolijke songs
  14. Glimpse of love - Franz Ferdinand: enkele jaren geleden gingen mijn lief en ik naar Pukkelpop. Sommige optredens zagen we samen, soms splitsten we ons op omdat we elk iets anders wilden zien. Ik denk dat ik naar Father John Misty ging kijken terwijl zij naar Franz Ferdinand samen met Sparks ging luisteren. De Schotten zijn een band waarvan ze elke plaat graag hoort en ik vermoed dat dat ook zal gelden voor hun nieuwe album, waaruit ik die liedje koos
  15. Lover, you should 've come over - Jeff Buckley: ook dit is een beetje een gok. Ik weet dat ze Hallelujah, Buckleys cover van de Leonard Cohen-song verkiest, maar anderzijds ligt zijn stem toch heel erg dicht bij die van Jasper Steverlinck (en die staat op het lijstje met Milow, Selah Sue, Morrissey,...: allemaal artiesten waar ze liefst geen noot van hoort), dus wie weet...
  16. Je moest eens weten hoe gelukkig ik was - Raymond van het Groenewoud: ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen...
  17. Liefde - Het Zesde Metaal: gezien mijn lief uit West-Vlaanderen komt, kon ik deze compilatie niet Westvlaamsloos houden hé
  18. Closer to fine - Indigo Girls: het zal nog een tijdje duren (omwille van onze opgroeiende kinderen die nog thuis wonen) eer we samen kunnen wonen en dat betekent dat ik haar vaak moet missen. Het is altijd uitkijken naar de weekends die we samen hebben en ik voel me naarmate ze naderen, altijd "closer to fine"...
  19. Will you miss me when I'm gone - The Walkabouts: ooit vroeg ze me hoe het zou zijn als ze er niet meer zou zijn. Intussen weet ik heel zeker dat ik geen idee heb hoe ik dan verder zou moeten, het is iets dat ik me niet eens WIL voorstellen, dan komen er altijd tranen in mijn ogen. Ze maakt allang zodanig deel uit, niet alleen van mijn leven, maar gewoon van wie ik ben, dat ik het gevoel zou hebben meer dan de helft van mijzelf kwijt te raken als ze zou sterven voor mij...
  20. The best is yet to come - Novastar: ik eindig met een hoopvolle boodschap, want gelukkig wacht ons nog heel veel leuks samen
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: