02 september 2017

Stippenlift en Faberyayo


Chaos in het universum, zo heet het pas uitgebrachte album van Stippenlift en Faberyayo (van De Jeugd Van Tegenwoordig) en die titel is behoorlijk toepasselijk. De muzikale roetsjbaan die deze plaat vormt, brengt je op willekeurige wijze doorheen heel andere werelden en een kompas zou niet misstaan.
De muziek teert nogal op eighties melodietjes (synthesizers in overvloed!) en zoekt soms een exotische toets (zoals in het openingsnummer, dat een hier te herhalen titel heeft in Japanse karakters, zoals trouwens wel meer nummers). Ook Verstopt in Shinjuku kiest voor een nadrukkelijke toets Japans aandoende klanken, wat gezien de tekst niet onlogisch is.
Een beetje zoals De Jeugd Van Tegenwoordig me nog niet echt een heel album heeft weten te boeien maar altijd wel enkele songs heeft die goed en/of geestig zijn, staan er op dit album ook wel enkele uitschieters. Sigaretten is hilarisch ("rookte ik nog maar sigaretten / dan had ik nu iets te doen", "vroeger was het cool / nu mag je dat niet meer zeggen / oei / nu is het ongezond / héél" en "hoe vul ik nu mijn dagen / hoe verberg ik nu mijn onzekerheid"), ondanks een hoog C in China-gehalte. Meer eighties dan in Trein naar de maan wordt het dit jaar niet meer. Pokémon maakt handig gebruik van de bliepjes van oude computerspelletjes en vooral de legendarische Game Boy. En voor één keer weet Faberyayo een album af te leveren dat van begin tot einde mijn goedkeurig wegdraagt en mijn aandacht vasthoudt.

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: