31 augustus 2017

Twintig parels per maand: augustus 2017


Leraren en scholieren, kus de zomervakantie maar vaarwel. Ouders, geniet van de terugkerende rust met deze twintig parels:
  1. O Valencia! - The Decemberists: ooit, niet zolang na de geboorte van mijn zoon, leerde ik deze band kennen waarvan de albums nogal wisselend zijn, al vind je gelukkig wel op elke plaat minstens één heel goeie song
  2. Our life is not a movie or maybe - Okkervil River: Jonathan Meiburg, frontman van Shearwater, was lang geleden lid van deze band. The stage names lijkt me het beste album om uw kennismaking met hen te beginnen
  3. The rain follows the plot - Conor Oberst: als Bright Eyes was hij natuurlijk op zijn best, maar ook op deze plaat, Ruminations, weet deze songsmid eenvoudige liedjes te schrijven die je recht in je hart raken
  4. Wolf like howls from the bathhouse (S.E. Land Otter Champs) - Sonny Smith: deze Amerikaanse muzikant vroeg een heleboel kunstenaars hoezen te ontwerpen voor fictieve bands, waarna hij zelf de muziek inspeelde van al die "groepen" (zowel een A- als een B-kant)
  5. Golden serpents - Dool: deze Nederlanders leerde ik kennen, zoals ik bij de review van hun album Here now, there then schreef, dankzij Mike van de Consouling Store nabij de Vrijdagmarkt en deze plaat blijft me bekoren. Tijdens het verslag op de Nederlandse tv van Lowlands Festival, zag ik de band live aan het werk
  6. Nazi punks fuck off - Napalm Death: als mijn beste vriend tijdens mijn studentenjaren een voobeeld wou van "de ergste metal", liet ik hem mijn cassette horen van Napalm Death, met die onaardse grom. Dit nummer van de band is helaas weer heel actueel geworden de afgelopen maand, met name in de VS
  7. The lady is a tramp - Jools Holland and Lily Allen: de oren verdienen wat rust met deze cover gebracht door de presentator van het onvolprezen Later with... Jools Holland en Lily Allen. Het programma bracht goeie muzikanten uit diverse genres samen, niet enkel om hun eigen nummers te zingen, maar ook om onverwachte samenwerkingen uit de mouw te schudden
  8. (Love is like a) Heat wave - Martha Reeves and The Vandellas: een heel mooie soulclassic die minder bekend werd dan Dancing in the streets maar minstens evenzeer de moeite is
  9. Mustang Sally - The Commitments: soul is het thema van de schitterende film The commitments gebaseerd op het boek van Roddy Doyle. De soundtracks is er één om vingers en duimen van af te likken
  10. Iz he 4 real - Redman: Redman werd ooit ontdekt door Eric Sermon en werkt tegenwoordig vaak samen met Method Man (van de Wu-tang Clan), doch hier hoor je hem solo op Muddy waters, een album dat ik ooit op aanraden van iemand (geen idee meer wie) kocht op vinyl
  11. You can't stop the prophet - Jeru The Damaja: van zijn overige werk word ik niet meteen wild, maar The sun rises in the east was een belangrijk album voor mij in mijn vroege kennismaking met hiphop die de hitlijsten niet haalde
  12. Super sharp shooter - The Ganja Kru: toen ik me meer ging verdiepen in drum 'n bass, was dit nummer één van mijn favorieten
  13. Gateway VIP - Gremlinz: nog meer drum 'n bass
  14. I always get what I want - Moss Lime: soms stoot je op een muziekblog al eens op een leuk nummer zonder dat je veel meer context kent, de bandnaam je onbekend is en je wellicht nooit iets anders van de band zult ontdekken (want er is zovéél te ontdekken). Dit is een voorbeeld van zo'n liedje
  15. Cocoon - The Mynabirds: The Mynabirds is ook zo'n bandje waarvan ik de naam onthouden heb omdat ik ooit eens een leuke song van hen ontdekte op een blog en toen ik deze maand las dat ze een nieuw album uit hadden, werd ik toch benieuwd. Be here now is gewoon goed, meer niet, maar dit liedje eruit is wel de moeite waard om opgepikt te worden
  16. Oh yeah - Ash: toen de Britpop halfweg de jaren negentig toesloeg, pikte deze band ook (heel even) een graantje mee. Deze single is zowat het enige dat ik me van hen kan herinneren
  17. If you tolerate this your children will be next - Manic Street Preachers: dan verging het de Manic Street Preachers veel beter, uiteraard vooral omdat zij heel goeie platen bleven maken. Deze song heb ik altijd een heel mooie waarschuwing tegen extreem rechts gevonden
  18. Cargo - Dans Dans: de Antwerpse band rond Bert Dockx heeft nog geen enkel slecht album afgeleverd. Hun vorig jaar verschenen Sand mag ik toen wat veronachtzaamd hebben, het blijft een steengoeie plaat
  19. Iedereen is in elkaar aan het storten, Sara. Iedereen behalve jij - Jan Swerts: een buitenbeentje in heel wat eindejaarslijstjes die ik in december zag verschijnen, was zeker Schaduwland van Jan Swerts, waarop de componist een nachtmerrie-achtige wereld vol depressie en wanhoop oproept maar dat tegelijk doet op zo'n mooi en interessante muzikale wijze dat je hier alleen maar met open mond naar kan luisteren
  20. For what it's worth - Illuminine: afsluiten doen we deze maand met Illuminine dat op zijn debuut #1 al tekende voor dit soort verstilde pracht
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: