30 juni 2017

Twintig parels per maand: juni 2017


Nu juni voorbij is, kunnen we genieten van de zomermaanden, waarin veel mensen vakantie nemen. Dat betekent ook meer tijd om muziek te luisteren. Om de vakantie alvast goed in te zetten, zijn hier de twintig parels voor juni:
  1. Mountain Jan (live) - The Nits: we beginnen met een prachtig nummer van The Nits, die zeker op hun live-plaat Urk nummers bijeenbrengen die ik graag met de naam "artpop" benoem. Het zijn kleine popsongs, dat zeker, maar met een zekere artistieke toets
  2. In tranen - Tröckener Kecks: de tristesse druipt van deze song. Zanger Rick De Leeuw heeft altijd al dat melancholische gehad in zijn stem en in dit nummer komt dit heel goed tot uiting
  3. Pyramid song - Radiohead: op Amnesiac werkte Radiohead de sound van Kid A nog verder uit en dat leidde onder meer tot deze prachtsingle
  4. Ono soul - Thurston Moore: met Psychic hearts bewees Thurston Moore dat hij ook zonder de andere leden van Sonic Youth mooie platen kan maken
  5. Prayer to God - Shellac: Steve Albini werd bekend als producer, onder meer bij Nirvana, maar heeft ook zijn eigen band. Hun album 1000 hurts is niet alleen mooi vormgegeven maar is ook een muzikaal interessante plaat
  6. Nervous energy - Unwound: Unwound is nooit verder geraakt dan cultstatus maar het verdient zeker de moeite om hun (vele) platen eens te beluisteren en pareltjes te ontdekken waarvan u het bestaan niet eens vermoedde
  7. To think that I once loved you - The Drones: ik kende deze song zelf niet maar Spotify raadde me dit aan op basis van waar ik zoal naar luisterde, in hun "Discovery of the week"-lijst. Dit bleek alvast een voltreffer
  8. Montana - Pierce Edens: van Pierce Edens besprak ik eerder deze maand zijn nieuwste plaat. Dit nummer is terug te vinden op zijn titelloos debuut uit 2012
  9. Nothing on my radio - The Scabs: met Jumping the tracks bereikten The Scabs een ruimer publiek. De liedjes waren dan ook radiovriendelijker en popgevoeliger dan hun eerder werk. Toch kan ik er mijn gading op vinden, onder meer met deze song
  10. Ever so lonely - Monsoon featuring Sheila Chandra: de Indische toets in dit nummer geeft het een lichtvoetigheid waar ik altijd vrolijk van word
  11. Butterfly - Talvin Singh: Talvin Singh is een Londenaar met Indische roots die dat ook muzikaal laat doorklinken in zijn werk. Dit staat op zijn debuutalbum OK, een mooie introductie tot dance die teruggrijpt naar oosterse roots
  12. Mouth wedding - Transglobal Underground: Tranglobal Underground is nog zo'n band die dance maken met invloeden uit de wereldmuziek
  13. Alec Eiffel - Pixies: uit Trompe le monde, het album waarmee ik pas echt Pixies leerde kennen
  14. The perfect me - Deerhoof: ooit werd ik door de hoes van Friend opportunity  zodanig geïntrigeerd dat ik de muziek van Deerhoof ging beluisteren
  15. They are losing the war - Ikonika: deze band heeft net een nieuwe plaat uit maar het loont zeker de moeite hun ouder werk ook nog eens op de draaitafel te zwieren
  16. Thorns - (Sandy) Alex G: uit de prachtplaat Beach music
  17. Iris - Daby Touré: deze zanger uit Mauritanië maakt gewoon heel mooie popliedjes waaruit weliswaar zijn Afrikaanse roots doorklinken maar die, in het Engels gezongen, zo de hitparade in zouden kunnen duikelen
  18. No dog jazz - Adrian Sherwood: Adrian Sherwood is een bekende producer en muzikant die zich vooral bezighoudt met dub en dat genre ook injecteert in andere muziek waarmee hij in aanraking komt
  19. Skapate - Los De Abajo: deze Mexicaanse ska-band zag ik ooit eens op de Gentse Feesten
  20. La sombra negra - Totó La Momposina: we eindigen met weemoedige Colombiaanse muziek
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: