31 maart 2017

Twintig parels per maand: maart 2017


De lente heeft zich al van zijn mooiste kant laten zien en daar horen de twintig parels bij die ik je deze maand serveer:
  1. Linger - The Cranberries: mijn eerste kennismaking met The Cranberries, nog lang voor ze een grote hit zouden scoren met Zombie. Eerlijk gezegd blijft dit mijn favoriete song van deze band
  2. Waltz #2 - Elliott Smith: mijn lief (her)ontdekte begin deze maand Elliott Smith en kocht zelfs de plaat XO waar dit nummer op terug te vinden is
  3. If I could talk I'd tell you - The Lemonheads: deze band kreeg uiteraard de meeste aandacht met Come on feel the Lemonheads, het album waar hun bekendste songs op staan. Toch is opvolger Car button cloth ook niet mis, getuige dit liedje
  4. Eat for two - 10'000 Maniacs: twee vriendinnen van me zijn recent bevallen (ééntje pas twee weken geleden) en dan moet ik altijd aan deze zwangerschapssong denken
  5. Underwhelmed - Sloan: uiteindelijk bleek het album Smeared mij wat tegen te vallen en ik heb het niet zo lang na aanschaf doorverkocht, maar de opener van de plaat blijft een pareltje uit dat magische jaar 1992
  6. No diggity - Blackstreet: iets met het ritme van deze song maakt hem onweerstaanbaar
  7. Shimmy shimmy ya - Ol' Dirty Bastard: dit intussen al lang overleden lid van de Wu-Tang Clan heeft met dit nummer zijn beste ooit uitgebracht, dat tegelijk zo kinderlijk eenvoudig klinkt dat het aanstekelijk werkt en toch ingenieus is
  8. Drôle de question - Roméo Elvis x Le Motel: hedendaagse hiphop uit Brussel
  9. Le feu - IAM: en we gooien er wat Franse hiphop achter
  10. Wedding bell - Beach House: voor dromerige pop ben je nergens beter af dan bij Beach House, en al zeker op hun schitterende album Devotion
  11. Tropic of cancer - Panda Bear: we blijven in hetzelfde genre met Panda Bear
  12. Princes - Gang Gang Dance: probeer zeker het album Saint Dymphna van Gang Gang Dance eens als je graag omver geblazen wordt door een overdaad aan weirdness
  13. Hi - Xiu Xiu: één van mijn favoriete undergroundbands, steeds in verrassingen, zie ook hun dit jaar uitgebracht album Forget dat ik eerder deze maand reviewde
  14. Midlife crisis - Faith No More: alleen al die ene regel ("Your menstruating heart / It ain't bleeding enough for two) rechtvaardigt de aanwezigheid van dit nummer
  15. Genesis - Grimes: Visions is zo'n plaat die ik af en toe nog eens opzet om te genieten van de mooi en vakkundig in elkaar geknutselde songs
  16. Nata di marzo - Pizzicato Five: één van de meest eigenzinnige en kitscherig-poppy bands uit Japan
  17. Point of view point - Cornelius: ook al uit Japan maar van een heel andere orde, is Cornelius. De plaat Point waarop dit nummer staat, kocht ik ooit op vinyl. Thuisgekomen liet ik ze echter vallen en was er een stuk uitgebroken. Het is me nooit meer overkomen...
  18. We left the apes to rot, but find the fang still grows within - Red Sparowes: de titel alleen al is een pareltje uit de post-rock, waar dergelijke songtitels overigens geen uitzondering zijn
  19. Chalice hymnal - Grails: bijna kocht ik deze tip van Mike van Consouling, maar uiteindelijk ging ik voor Here now, there then van Dool (een keuze die ik me niet beklaagd heb trouwens). Toch is het gelijknamige album van Grails het beluisteren meer dan waard
  20. Vocerah - Treha Sektori: afsluiten doen we deze maand met deze Franse band die prachtige ambient en drone maakt
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: