08 maart 2017

Lucy And The Birds


Lucy And The Birds is de nieuwe band van Elke Buyneel, die Lize Accoe opvolgde als frontvrouw bij DeLaVega. Er was eerder al een titelloze EP en begin dit jaar verscheen dan het debuutalbum Stories in between.
Wat meteen opvalt, is de jazzy inslag van de plaat. A song called Mary bijvoorbeeld klinkt als het soort easy listening jazz dat ik best wel kan pruimen op een luie zondagnamiddag. We hebben het dan overigens niet over de moeilijke jazz waarmee mijn beste vriend vast veel meer vertrouwd is dan ik, maar met soort dat doorsijpelt tot in het repertorium van popbands als Hooverphonic. Toch kan Lucy And The Birds ook scherper uithalen, zoals in In a heartbeat, waarvan het me verwondert dat dit niet vaker te horen is op bijvoorbeeld Studio Brussel. Deze band misstaat immers niet tussen Lady Linn, Arsenal, Noemi Wolfs, Buscemi en Vaya Con Dios.
Afsluiter Not alone doet me dan weer heel sterk denken aan Tori Amos, ook al omdat de zangeres voornamelijk door de piano begeleid wordt. Het duet Closer met bassist Steven Van Loy is een perfecte evenwichtsoefening tussen de stemmen van beide geslachten. En zo meandert de hele plaat van stemming naar stemming, zonder de luisteraar te bruskeren.

Je kan het volledige album hieronder beluisteren:

Geen opmerkingen: