31 januari 2017

Twintig parels per maand: januari 2017


Het nieuwe jaar heb ik goed ingezet en om u te laten delen in mijn vreugde, is hier weer een (luister)lijstje met twintig parels:
  1. Malmo - Chino Amobi: ik weet niet of hun Airport music for black folk een antwoord is op Brian Eno's bekende plaat, maar er staan wel heel interessante songs op
  2. Warp 1.9 - The Bloody Beetroots featuring Steve Aoki: een echt goeie danstrack die ik graag eens op een fuif zou willen horen en waarop ik dan helemaal loos kan gaan
  3. Black Beatles - Rae Sremmurd: fijne hiphop van vorig jaar
  4. Pick up the phone - Young Thug featuring Travis Scott: ook al van vorig jaar, van één van de artiesten binnen de hiphop die zeker in de gaten te houden zijn
  5. Hold on - SBTRKT featuring Sampha: dit is al uit 2011 en maakt me onder meer heel benieuwd naar het nieuwe solo-album van Sampha
  6. Home - Gil Scott-Heron and Jamie xx: in 2011 werkte Jamie xx (van The xx) samen met oude krijger Gil Scott-Heron en dat resulteerde in het sublieme We're new here, een plaat die hun beider werelden in elkaar laat opgaan
  7. Braakwater - Osdorp Posse: deze Amsterdamse nederhop-pioniers maakten zich behoorlijk kwaad op Extince (die een hit scoorde met Spraakwater), die ze verweten veel te commercieel te zijn. Het resultaat is een spuwende maar ook wel hilarische song
  8. Fly on the wall - The Jesus Lizard: woede kan je ook kanaliseren in gitaren en drums en geschreeuw, iets wat The Jesus Lizard zo mooi bewees in de jaren negentig
  9. Strange identities - Whispering Sons: deze Belgen (de enige in de lijst deze maand) zijn hoorbaar schatplichtig aan Joy Division, maar hen als een kloon afschilderen doet hun talent tekort...
  10. Does your mama like to reggae - J.J. Cale: J.J. Cale is zo'n artiest wiens naam al te snel vergeten wordt in het rijtje grootheden, maar hij heeft zoveel goeie albums uit. Deze song met een grappige titel komt uit Grasshopper
  11. Sacrifice - Robbie Robertson: na Music for the native Americans groef Robbie Robertson nog wat dieper in zijn roots en dat resulteerde in het prachtige album Contact from the underworld of redboy. In deze song hoor je Leonard Peltier, die nog steeds gevangen zit en ondanks uitdrukkelijke vragen om clementie toch niet vrijgelaten werd door president Obama in diens laatste dagen
  12. Did somebody make a fool out of you - Tony Joe White: hij is vooral bekend van Polk sallad Annie maar dit is ook een prachtsong
  13. Sam - Tim Knol: country uit Nederland bereikt ons zelden, maar het titelloze album van Tim Knol is eentje om te koesteren en ik ben heel blij dat ik de vinylversie heb
  14. The angel's message to me - Chris Brokaw en Geoff Farina: in 2010 maakten Chris Brokaw en Geoff Farina een prachtplaat waarvan dit de titelsong is
  15. Country death song - Violent Femmes: de vroege platen van Violent Femmes heb ik pas recent ontdekt en uit Hallowed ground (uit 1984) haalde ik dit pareltje
  16. 1,000,000 kisses - Half Japanese: eerder deze maand recenseerde ik nog hun nieuwe album, dit is een ouder nummer van de band
  17. Yesterday is here - Tom Waits: één van klassieke albums die ik eigenlijk veel te weinig beluister, is Frank's wild years
  18. The caterpillar - The Cure: toen ik eindelijk mijn ouders kon overhalen om (voor mijn lessen Engels op school) naar de BBC te kijken, speelde The Cure dit nummer in Top of the pops. Ik wist meteen dat ik hen niet zo gauw terug zou kunnen overtuigen... Toch is dit een heel vernuftige liedje
  19. Homecoming - Kanye West featuring Chris Martin: eigenlijk zou ik elke maand een song van Kanye West willen kiezen, maar ik hou me in. Deze maand kon ik het toch niet laten om deze samenwerking met Coldplay-zanger Chris Martin te selecteren
  20. Too much information (Laolu remix) - Dele Sosimi Afrobeat Orchestra: begin deze maand hoorde ik deze passeren op de radio en ik wist meteen dat hij in de selectie zou belanden. Mooie afsluiter voor deze maand
Beluister de volledige luisterlijst:

Geen opmerkingen: