30 november 2016

Twintig parels per maand: november 2016


Voor de gezellige winteravonden die eraan zitten te komen, hebben we onze maandelijkse portie parels voor u:
  1. t.m.l. - Flying Horseman: de opener van Twist, het prachtige tweede album van de band rond Bert Dockx, mag deze maand openen
  2. Lion's heart - Lyenn: de Vlaamse, ondergewaardeerde Lyenn bracht dit jaar een nieuwe plaat uit, Slow healer
  3. The other way (live) - Chantal Acda: een prachtige live-versie van deze song uit The sparkle in our flaws is terug te vinden op het live-album Live in Münster
  4. Interrupted - Lambchop: mijn review van hun nieuwste deed me teruggrijpen naar What another man spills uit 1998, dat geopend wordt door deze song
  5. Pyramid song - Radiohead: Amnesiac van Radiohead telt enkele wonderbaarlijk mooie liedjes waarvan dit mijn persoonlijke favoriet is
  6. Warrior - Vuurwerk featuring Sylvie Kreusch: met behulp van de zangeres van Soldier's Heart (en Warhaus) zorgt Vuurwerk hier voor... nu ja, vuurwerk hé
  7. Encounter - Oaktree: de Antwerpse Adriaan De Roover maakt als Oaktree prachtige muziek die in dit lijstje niet mag ontbreken. Hij bracht dit jaar Dust uit waarop je deze song kan terugvinden
  8. Hang on to your ego - Frank Black: uit het solo-album van de Pixies-zanger uit 1993 komt deze fijne Pixies-achtige cover van een Beach Boys-song die uiteindelijk op de definitieve versie van Pet sounds andere lyrics en een andere titel zou krijgen
  9. Primadonna - Marina And The Diamonds: we verzeilen met Marina And The Diamonds volop in popwateren maar als de kwaliteit zo hoog ligt, kan dat geen kwaad
  10. Break the rules - Charlie XCX: dat geldt al evenzeer voor deze fijne song van Charlie XCX, uit haar vorig jaar verschenen Sucker, een plaat die ik toen schromelijk over het hoofd zag
  11. Let eat all Vanbrook - Luke Slater: net voor de milleniumwende bracht Luke Slater Wireless uit, een technoplaat die uw aandacht meer dan verdient en waaruit destijds deze single getrokken werd
  12. Them can't conquer rasta - I-Roy: het tempo mag een stuk omlaag met dit prachtig staaltje dub
  13. Pick up the dub - Tappa Zukie: de hoes van In dub intrigeerde me destijds zodanig dat ik besloot deze cd eens uit te lenen in de bib. Ik was meteen verkocht aan de dub van Tappa Zukie
  14. Twentytwofourteen - The Album Leaf: bijna zes minuten zuivere schoonheid worden hier geserveerd
  15. Svefn-g-englar - Sigur Rós: in 1999 sloeg het blauwe album met de foetus op de hoes in als een bom van de stilste soort. Zelden voorheen had ik zulke breekbare, stille muziek gehoord die zo meteen wist te betoveren. Ik leg deze plaat nog graag regelmatig op en vooral deze song springt er voor mij echt uit
  16. Set out to discover - Rue Royale: het blijft mijn lievelingssong van dit duo
  17. Layla - Derek And The Dominoes: Eric Clapton op zijn best
  18. Stone in - Guru Guru: krautrock uit 1970
  19. Archangel thunderbird - Amon Düül II: nog meer krautrock van één van de meest legendarische bands in het genre
  20. Instinct - Dedekind Cut: we eindigen deze maand met een nieuwe song uit een plaat die intrigeert maar waarvan ik de hype bij mijn Indiestyle-collega's niet helemaal begrijp. Niettemin is dit een fijne song
Beluister hieronder volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: