01 november 2016

Hiss Golden Messenger


Soms ontdek je een album en blijkt het al de zesde plaat te zijn van een artiest. En dan wil je eigenlijk alle vorige platen ook leren kennen. Het overkomt me bij beluistering van Heart like a levee van Hiss Golden Messenger. Deze band draait eigenlijk om MC Taylor, die telkens andere muzikanten rond zich verzamelt om zijn muziek op te nemen en te touren.
Laat ik u niet langer in spanning houden: in al zijn eenvoud is dit één van de mooiste platen die ik dit jaar al hoorde. Diep geworteld in de traditie van americana is het duidelijk dat de maker wéét hoe je een goeie song in elkaar steekt. De instrumentatie en arrangementen zijn altijd nét goed: sober genoeg om de essentie van de song zelf te laten overheersen, rijk genoeg om de plaat boeiend te houden en elke uithoek van diezelfde song te laten verkennen door de aandachtige luisteraar.
Het begint allemaal met Biloxi, een song die je meteen het verhaal van deze plaat insleurt. De plaat ontstond aanvankelijk op een stormachtige dag in een hotelkamer in Washington DC, waar MC Taylor temidden de weersomstandigheden die de oostkust van de VS geselden, gewrongen zat tussen zijn verantwoordelijkheden ten aanzien van zijn gezin en van zijn muziek. Hij schreef in die hotelmaker de mooie zin "I was a dreamer, babe, when I set out on the road / but did I say I could find my way home?". Songs als het in het refrein door samenzang met het achtergrondkoortje voortgestuwde As the crow flies en het zacht vibrerende Like a mirror loves a hammer vormen een staalkaart van waar deze plaat voor staat. Say it like you mean it zou een zondagse single op de radio kunnen zijn zoals ik me dat herinner uit mijn kinderjaren, toen mijn leven nog zo onbezorgd leek en ik van de lyrics amper iets verstond. En wat hou ik van de contrasten in Ace of cups hung low band, dat nu eens rustig en dan weer ingehouden stormachtig klinkt. 
De hele plaat klinkt exact zoals muziek als trouwe beste vriend hoort te klinken.

Je kan het volledige album hieronder beluisteren:


Geen opmerkingen: