31 oktober 2016

Twintig parels per maand: oktober 2016


Ook deze maand verblijden we u met twintig parels:
  1. Souvenirs - John Prine: eerder deze maand had ik het hier over het nieuwe album van John Prine, For better, or worse. Dit is nog eens het titelnummer van mijn persoonlijk favoriet album van deze singer-songwriter
  2. Which way does that old pony run - Lyle Lovett: dit is zo'n makkelijk vergeten artiest, die nochtans enkele heel mooie platen op zijn conto staan heeft. Dit komt b.v. uit Lyle Lovett and his large band uit 1989
  3. Tekno love song - CocoRosie: de zusjes Cassady brengen heel vreemde folkplaten uit en zijn daardoor enigszins verwant aan Devendra Banhart. Dit komt uit het nog steeds betoverende Noah's Ark
  4. Ruins - Portico Quartet: het titelloze album van Portico Quartet uit 2011 reviewde ik destijds voor Indiestyle en dit is daaruit de meest beklijvende song
  5. Island paradise - Jah Wobble: Jah Wobble ken ik eigenlijk onvoldoende, maar wat ik er ooit van hoorde, klonk altijd heel bijzonder (in de goeie betekenis!). Dat geldt zeker ook voor dit lied
  6. Ease up - Revolutionary Dub Warriors: de bandnaam alleen al heeft altijd tot mijn verbeelding gesproken en bovendien maken ze ook nog eens lekker relaxte dub
  7. Kelly watch the stars (Moog cookbook remix) - Air: deze remix van de hit voor Air is veruit de beste
  8. Afro left - Leftfield: wat zou ik hier graag eens op dansen op een fuif. Komende maand mag ik zelf muziek draaien op een privé-feestje en misschien smokkel ik dit er wel tussen en dan kan je mij wild zien worden achter de draaitafel
  9. Scorpio rising - Death In Vegas featuring Liam Gallagher: één van de Oasis-broertjes komt hier deze song verrijken met zijn onmiddellijk herkenbare zang
  10. Sickness - Plastikman: van het optreden van Plastikman op Pukkelpop dat ik ooit zag, herinner ik me het meest zijn fantastische lichtshow, omgeven als de artiest was door een soort scherm van lichtjes dat als een koker rondom hem stond opgesteld. Waanzinnig!
  11. The magnificent - The One World Orchestra: op de plaat Help waaraan een hele rits artiesten meededen om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de oorlog(en) in ex-Joegoslavië staat ook dit opmerkelijk liedje, dat me altijd geïntrigeerd heeft en eigenlijk van de mannen achter The KLF blijkt te zijn
  12. Naked - Neneh Cherry: in 2014 bracht Neneh Cherry Blank project uit, dat ik reviewde voor Indiestyle, en dat verrassend goed bleek. Er was weinig twijfel welk nummer ik zou kiezen om jullie in deze twintig parels mee kennis te laten maken
  13. Poems - Nearly God: Nearly God is eigenlijk Tricky. Geniet voor de rest vooral!
  14. Re-rewind - The Artful Dodger featuring Craig David: een leuke single was dit in 2000
  15. Anchor song (Black dog mix) - Björk: ooit kocht ik in een opwelling de verzamelaar The best mixes from the album Debut for people who don't buy white labels waarop allerlei interessante remixen samengebracht waren van Björk-songs (uit haar debuutsoloplaat) en die voorheen enkel op zogenaamde "white labels" waren verschenen. Je vindt er werkelijk onvermoede pareltjes
  16. How much are they? - Holger Czukay: dit is zo'n song die iedereen van mijn generatie kent maar waarvan niemand de artiest kan onthouden
  17. The game of love - Wayne Fontana And The Mindbenders: één van de leukste songs uit de soundtrack van Good morning Vietnam!
  18. Roscoe - Midlake: met The trials of Van Occupanther trok Midlake mijn aandacht en die zouden ze zeker behouden met hun album Antiphon en het concert dat ik van hen zag in Tourcoing. Hier koos ik nog eens voor het openingsnummer uit die eerstgenoemde plaat
  19. Doudou - Ali Farka Touré and Toumani Diabaté: twee grootheden van de Malinese muziek samen
  20. Tenhert (La biche) - Tinariwen: ook al zo'n fantastische Afrikaanse artiesten zijn de mannen van Tinariwen. Geniet als afsluiter van deze maand van deze prachtsong

2 opmerkingen:

Annelies zei

CocoRosie blijft toch zalig hé! Ik zag hen nog op Pukkelpop een paar jaar geleden (2009 denk ik).

Sven Volckerijck zei

Ja, ik luister af en toe naar hun albums, altijd genieten :)
(ik heb ze nog nooit live gezien)

Klik op oranje tekst om de links te volgen en blauwe links voor de mp3's.