31 mei 2016

Twintig parels per maand: mei 2016


De maand mei is ook weer gedaan en hier zijn de parels voor deze maand:
  1. Mess with us - Compact Disk Dummies: hun nieuwe plaat heb ik nog niet beluisterd (de reclame ervoor op Spotify is ronduit irritant trouwens), maar dit vroegere nummer kan me nog steeds bekoren
  2. Atlas - Battles: dit is zo'n single die nooit gaat vervelen, die zo goed is dat ik telkens moeite heb om stil te blijven zitten of staan. Niets wat de band verder maakte, komt in de buurt, maar dit is puur goud
  3.  Man - Skepta: eerder deze maand was Shutdown al lied van de week en ook dit nummer op de nieuwe plaat Konnichiwa weet meteen te overtuigen
  4. Go (Gas) - Domo Genesis with Wiz Khalifa, Juicy J and Tyler The Creator: gevonden tussen de suggesties bij Chance The Rapper en ook lang niet slecht
  5. Talkin' all that jazz - Stetsasonic: goeie old school hiphop
  6. Ain't no chimneys in the projects - Sharon Jones And The Dap-Kings: soulvolle maatschappijkritiek, het kan dus!
  7. Bluebird of happiness - Mojave 3: dit is zo'n band waarvan je in het beste geval de naam als eens ergens zag opduiken, maar slechts weinigen kennen de muziek. Eén van de mooiste ontdekkingen van de afgelopen maand
  8. Wave - Pantha Du Prince with The Bell Laboratory: beter dan de nieuwe plaat van Pantha Du Prince, het album Elements of light. Of beluister zeker ook eens die andere magistrale plaat van deze Duitser (Black noise)
  9. Eyesdontlie - Machinedrum: intrigerende artiest
  10. Da da da (Ich lieb dich nicht du liebst mich nicht aha aha aha) - Trio: iets helemaal anders is dit leuk hitje van de Duitse eendagsvliegen Trio (of one hit wonder, als je liever de gebruikelijke term hoort)
  11. Something good can work - Two Door Cinema Club: ik ben nooit echt onder de indruk geweest van deze band, op deze geweldige single na dan
  12. Nobody told me - Barzin: ik schreef het al in 2009 bij mijn jaaroverzicht: deze opener van het album Notes to an absent lover doet me wat denken aan Exit music (for a film) van Radiohead
  13. Little by little - Radiohead: de échte Radiohead is natuurlijk nog veel beter en dit is ongetwijfeld één van hun beste songs, het hoogtepunt voor mij alvast op The king of limbs
  14. Never cross a picket line - Billy Bragg: erg toepasselijk in deze tijden van stakingen tegen het regeringsbeleid
  15. Car, backseat, parking lot - School Is Cool: uit hun prachtige debuut Entropology
  16. Johan was a painter and arsonist - Joe Gideon And The Shark: ruige bluesrock uit 2009
  17. Go do - Jonsí: deze IJslander kan amper iets mis doen voor mij, hij maakte een prachtige soloplaat (Go) waarop dit nummer staat
  18. But for you who fear my name - The Welcome Wagon: Welcome to the welcome wagon was één van de mooiste platen van 2008 en ik ben nog steeds dankbaar dat ik er zomaar op stuitte, want het blijft een pareltje
  19. (Houd uw) kanneke - Laïs: bewijs dat Vlaamse folk niet saai hoeft te zijn, nummer 1
  20. Louise - Kadril: bewijs nummer 2      
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: