01 februari 2016

Gespot voor u: Kitchie Kitchie Ki Me O


Blauwer dan de hoes van Are you land or water van Kitchie Kitchie Ki Me O bestaat amper. Alleen al daardoor intrigeert het album van dit Noorse vijftal. 
De band is vernoemd naar het liedje King kong kitchie kitchie ki me o van Chubby Parker, een bewerking van het oude Engelse folkliedje Frog went a-courting. Maar folk is ver weg bij deze band. Opener Barbarossa (Fire birth) doet heel sterk denken aan Goose. Saleph (The voyage) klinkt als speelse post-rock, al wordt van de luisteraar met meer dan 11 minuten wel wat doorzetting verwacht. Het is pas in Going forth by day dat gezongen wordt. Er zit een gedoseerd tikkeltje gekheid in de song waardoor mijn herinneringen richting Capsule zweven, waarvan ik ooit hier het album recenseerde. 
Vleugjes psychedelica en de onvermijdelijke Doors waaien ons tegemoet in Are you land or water (The deluge). Een loopje dat weggelopen lijkt van bij Talk Talk wordt bedolven onder psychedelische nevelslierten en een zweverige zang. Ook Kyffhäuser (The path) broeit van de psychedelica en de gekke geluidjes (de scharnierende hordeur naar het einde van de song laat mijn fantasie de vrije loop). 

Tot slot krijgen we nog een lap van meer dan 10 minuten heel bevreemde muziek die we eerder kunnen thuisbrengen in het vakje ambient. En daarmee bewijzen de Noren dat ze niet voor één gat te vangen zijn.

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: