31 december 2015

Twintig parels per maand: december 2015


De laatste twintig parels van dit jaar komen allemaal uit dit jaar. Sommige zijn terug te vinden op albums die ik tot de beste van 2015 vind horen, andere songs komen uit de lijst van 60 beste nummers volgens Indiestyle.

  1. Where are ü now - Skrillex and Diplo present Jack Ü featuring Justin Bieber: wat een verrassing wellicht om Justin Bieber hier tegen te komen, maar zijn zoet gezang past wonderwel in dit door Skrillex en Diplo futuristisch singletje
  2. I know there's gonna be (good times) - Jamie xx featuring Young Thug and Popcaan: de muziek van The xx doet me niet zo heel veel, maar wat ik hoorde van het solo-album van Jamie xx vind ik wel de moeite, waaronder dit zomers deuntje
  3. Quicksand - Björk: de synthese (en afsluiter) van haar uitstekend album Vulnicura
  4. The blacker the berry - Kendrick Lamar: uit het beste album van het jaar
  5. Bitch better have my money - Rihanna: als Kanye West voor de song zorgt, is Rihanna op haar best, zoals ze bewijst in dit "mean bitches' anthem"
  6. Hotline bling - Drake: misschien wel het meest onweerstaanbare en al zeker het meest geparodieerde nummer van het jaar
  7. Shutdown - Skepta: grime zoals die hoort te zijn
  8. Lung - Blanck Mass: Dumb flesh mag dan in weinig eindejaarslijstjes terug te vinden zijn, toch is dit een heel genietbaar album en Lung is ongetwijfeld van het beste dat erop terug te vinden is
  9. Black galaxy - IIVII: vergeet zeker ook niet de back catalogue van Red Sparowes, waar Josh Graham mede-oprichter was, te checken, maar de soloplaat Colony bulkt alvast van de geweldige soundscapes
  10. Als je niets hebt - De Mens: De Mens maakte zijn beste plaat in lange tijd en dit is één van de hoogtepunten eruit
  11. Chateau lobby #4 (in C for two virgins) - Father John Misty: één van de beste optredens van het jaar (al was hij chagrijnig) kwam van Father John Misty op Pukkelpop
  12. Everything you know melts away like snow - Daniel Norgren: het zou niet eens een slecht kerstliedje zijn, dit eenvoudig pareltje van de Zweed Daniel Norgren. De accordeon bepaalt de sfeer en de zang is zo simpel dat het uitnodigt om mee te zingen
  13. No comprende - Low: al bij de eerste beluistering was ik helemaal weg van de nieuwe, Ones and sixes, van Low en daar droeg dit nummer in grote mate toe bij
  14. Necessary evil - Unknown Mortal Orchestra: de laatste jaren zorgde Unknown Mortal Orchestra al voor heel wat fijne muzikale momenten, al slagen hun albums er vooralsnog niet in mij volledig te bekoren
  15. Millions years of jetleg - Great Mountain Fire: Great Mountain Fire slaagde erin met hun tweede album succesvol een meer psychedelisch pad te bewandelen en dit is één van de beste liedjes op die plaat
  16. The less I know the better - Tame Impala: Tame Impala is natuurlijk in dat genre de grootmeester en dat bewijzen ze op één van de beste singles van het jaar
  17. Elvis' flaming star - Pond: waar ik Tame Impala (door vermoeidheid op dag 3) nog moest laten schieten op Pukkelpop, deed ik dat zeker niet met Pond. Ik troonde mijn lief er mee naartoe want ik had hen eerder dit jaar al gezien in de Nijdrop voor hun enige zaaloptreden in België. Dat bleek hét concert van het jaar voor mij (in de Nijdrop)
  18. Keep on burning - Paon: de Brusselaars van Paon brachten hun schitterend debuut uit begin dit jaar en dit is mijn favoriet eruit
  19. Strange hellos - Torres: de Amerikaanse Torres was voor mij één van de verrassingen van de weinige optredens die mijn lief en ik nog vlak voor mijn operatie zagen op Leffingeleuren. Wat een rockmadam
  20. My baby don't understand me - Natalie Prass: zeemzoeter klonk dit jaar misschien enkel nog Tobias Jesso Jr. met succes, maar dit is wel mijn favoriete single in dat specifieke genre. Spijtig dat het live zo'n tegenvaller bleek

Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen:

Klik op oranje tekst om de links te volgen en blauwe links voor de mp3's.