25 november 2015

Gelezen (80)

Mali blues - Lieve Joris


In dit reisboek doorkruist Lieve Joris het Westafrikaanse Mali (en ook een deel van Senegal) en toont daarmee een Afrika zoals we dat zelden te zien krijgen: ja, er is armoede en ellende, maar er is ook zoveel moois. De inventiviteit van de Afrikanen, hun trots, hun levenshouding,... komen evenzeer aan bod. Daarbij is de auteur een observator, op zoek naar de verhalen, en de kritiek laat ze over aan de lezer. Vooral het laatste deel van het boek, over de muzikant Boubacar Traoré, wist me mateloos te boeien, niet zozeer door de verwijzingen naar muziek, maar nog het meest door de goede opbouw naar een climax in het verhaal.

Tegenvoeters, een reis door Australië - Bill Bryson


Bill Bryson heeft me heel erg gecharmeerd met Een kleine geschiedenis van bijna alles en met een vriend die momenteel met zijn lief voor bijna een jaar naar Australië is, werd mijn aandacht in de kringwinkel getrokken door dit boek. Voor amper 2 euro gekocht en met heel veel plezier gelezen, ben ik zeer tevreden over mijn aankoop. Bryson slaagt er immers ook hier in om humor en interessante weetjes in een mooie balans af te wisselen (of samen te voegen) en ik leerde veel bij over het immens weidse en ons zo onbekende land aan de andere kant van de wereld. Dit is een aanrader, ook voor wie nooit het land bezocht of zal bezoeken. Gewoon lekker wegdromen kan immers ook.

Geen opmerkingen: