13 februari 2015

Natalie Prass


Er is iets vreemds aan het album van Natalie Prass. Net als Björk schrijft ze een stukgelopen relatie van zich af en zoiets doet pijn. Toch is de muziek behoorlijk vrolijk en zoeterig als suikerwater. Bij momenten waan je je meer in een musical à la Mary Poppins dan in een drama.
Christy klinkt als een ballad van The Carpenters en de strijkers laten de siroop de keel inglijden. Bijna denk je dat er net als bij Sneeuwwitje vogeltjes het open raam zullen komen binnengevlogen. Wie mij kent, weet dat dit doorgaans het punt is waarop ik, de oren bedekt, naar buiten vlucht. En toch is er fascinatie die mij doet verder luisteren. Hoe groot de tegenstelling ook lijkt tussen muziek en woorden, er straalt oprechtheid vanaf die ik bij gelijkaardige instrumentaties mis. Why don't you believe in me start met een drumpatroon en pianotoetsen die het beste laten verhopen voor een live versie. De plaat begon al met lieflijk meisjesgezang in My baby don't understand me. Maar luister vooral naar hoe mooi de song opgebouwd is. Het mogen dan allemaal vrij klassieke elementen zijn (blazers: check! ineens inhouden: check!, aanzwellende strijkers: check!), de manier waarop hiermee een ingenieus en toch simpel klinkend lied in elkaar geknutseld wordt, is indrukwekkend.
Ook Bird of prey, dat start als een licht popliedje, ontvouwt zich als een slim geconstrueerd geheel met zang die, als je eenmaal gewend bent geraakt aan Natalies hoge stem, helemaal betovert. Zo blijken alle nummers meer om het lijf te hebben dan je oorspronkelijk zou denken. Dat geldt zelfs voor het Disney-achtige It is you, de afsluiter die wel heel erg flirt met de grens met kitsch.
Eigenlijk ken ik slechts enkele artiesten die op zulke mooie wijze wegkomt met zeemzoete muziek die intelligent is opgebouwd: The Divine Comedy en Jens Lekman. Natalie Prass bewijst dat die moeilijke evenwichtsoefening met succes kan gemaakt worden, ook anno 2015.

Je kan het volledige album hieronder beluisteren:

Geen opmerkingen:

Klik op oranje tekst om de links te volgen en blauwe links voor de mp3's.