31 januari 2015

Twintig parels per maand: januari 2015


Ook dit jaar presenteer ik je weer elke maand twintig parels. Geniet ervan:

1. Inglan is a bitch - Linton Kwesi Johnson: we starten met wat klassieke dub van grootmeester Linton Kwesi Johnson, die eruitziet als een nette heer die ondanks zijn pensioen nog steeds elke dag een pak draagt alsof hij naar kantoor gaat.
2. Good morning - Kanye West: Kanye West mag dan een onuitstaanbaar groot ego hebben, hij is er wel in geslaagd prachtige hiphop te maken en daarbij werkt hij samen met artiesten uit heel uiteenlopende genres. Met deze song heb ik hem ooit voor het eerst leren waarderen en het blijft een leuk nummer om je dag mee te beginnen.
3. Coco - O.T. Genasis: onweerstaanbaar nummer, dat deze week mijn lied van de week zal worden
4. Back to life - Soul II Soul: onlangs nog eens op de radio gehoord. Ik was een beetje vergeten hoezeer dit liedje toen het uitkwam, in mijn hoofd bleef hangen.
5. Comfy in nautica - Panda Bear: wat ik over het nieuwe album van Panda Bear te vertellen heb, kan je hier lezen. Dit is de eerste song waarmee ik Panda Bear leerde kennen.
6. Pretzelbodylogic - Prince: op bezoek bij een vriend kreeg ik het recente werk van Prince te horen en tot mijn verbazing bleek het eindelijk weer goed te zijn. Daaruit plukte ik deze song.
7. 1234 - Feist: de versie die ze ooit voor Sesamstraat maakte, moet je hier zeker ook eens bekijken.
8. Hal - Yasmine Hamdan: dit leerde ik kennen via de film Only lovers left alive, waarover ik hier schreef.
9. Can't hardly stand it - Charlie Feathers: ook al uit Only lovers left alive, zij het een heel ander genre. En blijkbaar ook al gebruikt in Kill Bill 2.
10. One angry dwarf and 200 solemn faces - Ben Folds: uit de bib bracht ik de verzamelaar mee van Ben Folds en het verwonderde me enigzins hoeveel echt leuke songs deze man intussen al uit zijn mouw schudde.
11. Kingdom come - Tom Verlaine: Tom Verlaine is zo'n artiest waarvan ik te vaak vergeet dat hij natuurlijk ook al heel wat goeie platen maakte. Hij zit ergens ver weg achteraan in mijn geheugen, maar verdient het af en toe eens wat meer in het licht te mogen treden. Bij deze...
12. Oregon girl - Someone Still Loves You Boris Yeltsin: bands met grappige en intrigerende namen, daar mag je deze groep ook toe rekenen. Fijn nummer.
13. The rake's song - The Decemberists: ik schreef hier over het nieuwe album van The Decemberists, maar deze song wou ik toch ook graag nog even in herinnering brengen.
14. Public witness program - Fugazi: Fugazi is een groep die je eigenlijk niet mag vergeten. Ik maakte met hen kennis, lang geleden intussen, door het uitlenen van In on the killtaker uit de bib. Daarom koos ik daaruit een nummer.
15. Youth against fascism - Sonic Youth: niet alleen is Sonic Youth een bijzonder invloedrijke band, bijwijlen zijn ze ook erg actueel en to the point. Uit Dirty komt deze (helaas nog steeds erg dringende) song.
16.  Dear Mr. Supercomputer - Sufjan Stevens: als er iemand is die ik toch ooit eens hoop live te mogen zien, is het wel Sufjan Stevens, een totaal onvoorspelbare, grillige maar bijzonder getalenteerde (om niet te zeggen: geniale) artiest.
17. Hold on - Tom Waits: toen ik begin deze maand via Dégage een auto leende, zat Tom Waits in de cd-speler en zo kreeg ik dit nog eens te horen (uit Mule variations).
18. Tirar onda - Think Of One: Antwerpenaren die de blik open houden en de wonderen van de wereld binnenlaten, het is tegenwoordig een verademing, nu de stad meer en meer in de greep lijkt van navelstarende nationalisten met een ultraliberale agenda.
19. We played some open chords and rejoiced, for the earth had circled the sun yet another year - A Winged Victory For The Sullen: ooit zag ik deze band, die trouwens binnenkort weer in ons land optreden, in de Magdalenazaal in Brugge. Pareltje om af en toe nog eens boven te halen.
20.Cognitive magnitude / Ignition / Dreams / The horizon - Tekton Motor Corporation: deze Slovenen zag ik live op Pukkelpop. De band gebruikte voor dit album geluiden van F1-wagens (proefritten van 2 rijders voor McLaren), maar naar het schijnt traden ze ooit op met 2 hele grote vrachtwagens als instrumenten.



Geen opmerkingen: