01 augustus 2014

Gezien: A serious man


Eén van de films van de gebroeders Coen die me al enige tijd geleden aangeraden was maar die ik nog niet eerder zag, viel me toevallig op in de bib. Gisterenavond besloot ik dus na het werk en huishouden rustig in de zetel te genieten van A serious man.
Hoofdpersonage is Larry Gopnik, een docent fysica die de dingen nogal ondergaat: zijn vrouw wil hem verlaten voor zijn vriend, zijn broer woont bij hen in, hij heeft geen idee van waar zijn kinderen mee bezig zijn, de buurman schendt voortdurend het erfrecht en ook op het werk loopt niet alles even vlotjes. Bovendien komen ongelukken niet alleen en de ene na de andere rampspoed dreigt hem te bedreigen. Zijn consultaties bij drie verschillende rabijnen (in de rol van de jongste, rabijn Scott, herkende ik Simon Helberg, de acteur die Howard speelt in The big bang theory) zijn niet altijd even helpend, al probeert hij wel zijn weg te vinden met de kleine beetjes die hij aangereikt krijgt.
De regisseurs toonden in het verleden al vaker dat ze een voorliefde hebben voor de oerverhalen (zoals de Odyssee die verwerkt zit in O brother, where art thou?) en hier richten ze zich in een heel joodse context op het verhaal van Job, die ondanks de ene na de andere mokerslag van het leven blijft geloven.
De humor in deze film zit hem vooral in de details (de oude rabbi die raad geeft met lyrics van Jefferson Airplane) en in de schlemieligheid van de situaties. Het tempo van de film ligt laag maar dat is ook nodig om goed in het verhaal te komen. Al bij al was het toch wel een mooie film.

Geen opmerkingen: