13 januari 2013

Pere Ubu


Wanneer de legendarische band Pere Ubu het nieuwe album Lady from Shanghai opent met Thanks, weerklinkt daarin heel sterk een echo van Ring my bell. Het duurde even vooraleer ik doorhad wat het precies was dat ik herkende, en toen viel het ineens te binnen. Doorheen het album zou blijken dat ik nog wel vaker flitsen uit vervlogen tijden door mijn hoofd zou horen vliegen.
Pere Ubu leerde ik, zoals zovele bands, kennen door eens een album te ontlenen uit de bib. Story of my life was de betreffende cd, en die verraste me aangenaam. Opmerkelijk vond ik toen de typische zangstem, en verder viel me in die tijd al op hoe toegankelijk de nummers waren. Jarenlang bleef het één van mijn favoriete cassettebandjes, dat ik om de zoveel tijd weer eens te voorschijn haalde. Intussen is die plaat al precies 20 jaar oud, en is het misschien wel al 15 jaar geleden dat ik nog naar luisterde. En toch, in een song als Musicians are scum herken ik meteen die stem (die ook wel een beetje klinkt als een off-screen voice van een oude science-fictionfilm) en komt alles onmiddellijk terug. 
Het album klinkt eigentijds genoeg om nog ter zake te doen, al zal ik er persoonlijk niet zo door geraakt worden als destijds door Story of my life. De plaat is wat te wisselvallig daarvoor... Goeie nummers worden afgewisseld met matige, vrijwel direct vergeten songs.

Je kan het album hier kopen.

Geen opmerkingen: