06 december 2009

Klassiek : Gents Opera- en Belcantokoor 25 jaar jubileumconcert


Op uitnodiging van een zeer goeie vriendin, die tevens lid is van het Gents Opera- en Belcantokoor Liane Soudan, ging ik deze namiddag naar hun jubileumconcert. Het koor bestaat immers 25 jaar, en dat werd uitgebreid gevierd samen met een Nederlands koor en een zeer talentvol Utrechts orkest (met heel veel jonge mensen).
Vooral het eerste deel, met heel veel variatie, sprak mij aan. Nu ben ik niet echt thuis in de klassieke muziek, dus ik heb niets herkend. Gelukkig vertelde dirigent Herman Streulens bij zijn dankwoord dat ze 2 kleine creaties van Liane Soudan speelden en de ouverture van August Gevaert, en mijn vriendin -zo meen ik me toch te herinneren- had me o.a. verteld dat ze iets uit Nabucco gingen zingen. In het tweede deel werd één groot stuk gebracht (ik denk dat het Cavalleria rustica moet geweest zijn...)

Aanvulling op 7/12/09 :


JUBILEUMCONCERT
6 december 2009 - 15u30: "De Bijloke" Gent
"Gents Opera- en Belcantokoor Liane Soudan"&"Utrechts operakoor"
Utrechts SYMFONISCH ORKEST
SOLISTEN
Francis VAN BROEKHUIZEN, Sopraan (NL) - Klara ULEMAN, mezzosopraan (NL)Frank VAN AKEN, tenor (NL) - Lola DI VITO, contralto (B) - Paul CLAUS, bariton (B)
DIRIGENTEN
HERMAN STREULENS (B) - JOHAN VAN CAMP (NL)
HET PROGRAMMA OMVAT 3 EVENEMENTEN:

1. Herdenking 200 jaar Frans August Gevaert (°31 juli 1828 - † 24 december 1908)
Na een geslaagde hercreatie, brengt GOBS met enige fierheid de Feest-ouverture van Frans August Gevaert. Dit stuk werd voor het laast uitgevoerd op woensdag 14 september 1927 door het Symphonisch Orkest der Maatschappij van Dierkunde van Antwerpen, onder leiding van de Heer Flor Alpaerts. De Feest-ouverture is een grootse vlaamse compositie, met Wagneriaanse invloeden. Kortom een werk waar Vlaanderen mag fier op zijn.

2. Huldiging en creatie van de composities van Liane Soudan (°Gent 1920 - †Gent mei 2006)
Na het overlijden van mevr. Soudan ontdekte dhr. Streulens in de documenten van mevr. Soudan, twee eigenhandig gecomponeerd en genoteerde composities. Deze composities, 'Ave Maria' en 'Les Yeux' zullen voor het eerst uitgevoerd worden door GOBS.

3. 25 jaar GOBS met “Cavaleria Rusticana” van Mascagni en werken van Verdi

Geen opmerkingen: