08 november 2009

30 jaar Kinderen voor Kinderen

Gisterenavond en deze morgen (het werd te laat, dus hebben we naar de video verdergekeken vanochtend) heb ik met mijn kinderen gekeken naar de jubileumshow van Kinderen voor kinderen, dat intussen al 30 jaar bestaat. Aan de hand van een kwis tussen 3 vakken (oud-medewerkers, fans en oud-Kinderen-voor-kinderen) en de bekendmaking van de allergrootste KvK-hit ooit (zoals te verwachten viel, werd dat Op een onbewoond eiland) passeerden heel wat liedjes de revue, terwijl het huidige koor de liedjes uit de 30e editie bracht.


Kinderen voor Kinderen is echt nostalgie. Ik herinner me op het eind van de lagere school dat we een paar keer naar de show mochten kijken, en liedjes speciaal voor kinderen waarin bovendien tekstueel ook nog eens aandacht werd besteed aan waar kinderen mee bezig zijn, dat was echt iets helemaal nieuws. Als je vandaag hoort welke liedjes zogezegd voor kinderen bestemd zijn(K3, M-Kids en wat is er zoal nog meer?...), dan valt het me steeds op hoe kinderen niet alleen als kleine consumenten behandeld worden, maar ook als kleine volwassenen. De teksten van K3 zijn vaak helemaal niet zo passend bij de leeftijd van hun doelgroep, en dat is zeker één van de facetten die ik storend vind aan dit soort pure commercie gericht op kinderen.
In die zin is Kinderen voor Kinderen echt een verademing, zelfs al zijn er grote muzikale verschillen tussen de vroege nummers en het huidig repertoire.
Uit pure nostalgie hieronder enkele favorieten van mijzelf en mijn kinderen :

Op een onbewoond eiland



Waanzinnig gedroomd



Lachen is gezond



Meidengroep



Als ik de baas zou zijn van het journaal



Ik ben toch zeker Sinterklaas niet



Treuzeltechniek



Make up



Kletsmajoor

Geen opmerkingen: